Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Grip op je visuele communicatie: de positie van je beelden in kaart brengen met iMatch

11-07-2022

Communicatie wordt steeds meer visueel, waarbij één beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden. Organisaties zoeken naar mogelijkheden om meer grip te hebben op de visuele communicatie, zoals afbeeldingen en video’s. Wat communiceren we expliciet, maar ook impliciet? Dit laatste is vaak lastig te vatten. In samenwerking met Triple heeft MarketResponse iMatch ontwikkeld. iMatch is een artificial intelligence tool waarmee je de (impliciete) boodschap van afbeeldingen en video’s precies in kaart kunt brengen op basis van de sociaalpsychologische waarden die consumenten aan beelden hebben toegekend. De tool is daarmee objectief en automatisch. Graag lichten we twee handige toepassingen aan je toe in dit artikel.

Toepassing: je beeldbank automatisch taggen

Is de beeldbank van jouw bedrijf wel gestructureerd? Of doorzoek je altijd alle beelden om het juiste te vinden? Tags helpen je om gerichter te zoeken, maar een volledige beeldbank handmatig taggen is vaak onbegonnen werk. iMatch kan automatisch beelden taggen. Het programma is namelijk door duizenden consumenten getraind op beeldherkenning. De kunstmatige intelligentie van iMatch kan objecten, personen, kleuren, sfeer en emoties herkennen. Zo kan je een complete beeldbank in kaart brengen en ieder beeld automatisch laten taggen. Met de getagde beeldbank kun je eenvoudig passende beelden selecteren voor communicatie-uitingen.

Voorbeeld: een beeld met enkele automatische tag-woorden van iMatch

Naast herkenning, kent iMatch aan ieder beeld ook een basiswaarde toe, zoals vriendschap, geborgenheid, status of doe-maar-gewoon. Deze basiswaarden appelleren aan de intrinsieke drijfveren van mensen. Zo krijg je ook grip op de impliciete boodschap van een beeld. Je kunt precies de afbeeldingen selecteren die de doelgroep waarmee je communiceert zeker zullen aanspreken.

Alle beelden kunnen we positioneren in het BrandneXt-positioneringsmodel. Hiermee zie je direct waar de beeldcommunicatie je organisatie positioneert. Welke afbeeldingen herbergen welke waarden? Je kunt eenvoudig de meest geschikte afbeeldingen kiezen en toepassen in je communicatie.

iMatch tagt de gehele beeldbank en maakt de positionering van alle beelden zichtbaar.

Toepassing: je commercials positioneren

Alle communicatie van je merk beïnvloedt de positionering van je merk. Elke afzonderlijke uiting kan de positie van je merk verschuiven. Waarschijnlijk heb je een heldere merkpositionering voor ogen. iMatch maakt inzichtelijk hoe communicatie de positionering van je merk beïnvloedt. Je kunt daardoor factbased afwegen in hoeverre jullie communicatie de merkpositionering versterkt.

Naast losse afbeeldingen, kun je complete commercials en video’s toetsen. Een video bestaat uit meerdere beelden per seconde. Door iMatch bijvoorbeeld één beeld per seconde te laten analyseren, wordt het verhaal van de hele video in kaart gebracht. De software maakt de emotionele reis van de kijker én de (impliciete) boodschap van je merk inzichtelijk.

Voorbeeld: positionering van beelden uit drie commercials van Kaartje2go

Daarnaast is het ook mogelijk om de posities van beelden van meerdere commercials te toetsen aan het model. Dit kun je doen om te bepalen of de campagnes op elkaar aansluiten en of de commercials het merk de juiste kant op positioneren. Zo hebben we beelden uit meerdere commercials van Kaartje2go laten analyseren (zie bovenstaande afbeelding). iMatch laat zien dat iedere commercial een andere sfeer kent en andere waarden communiceert. Van genieten van het leven en vriendschap tot geborgenheid. Zo appelleert Kaartje2go aan meerdere behoeftesegmenten, waarbij de optelsom van de commercials Kaartje2go aan de rechterkant, de samen-kant van het model positioneert. Dit sluit aan bij de sociale en verbindende rol die Kaartje2go wil vervullen bij de beoogde merkpositionering.

Analyseer de beeldbank van jouw organisatie

Het model van iMatch is gebaseerd op articificial intelligence en is getraind met behulp van de beoordeling van duizenden afbeeldingen door duizenden consumenten. Daardoor kunnen afbeeldingen video’s objectief, maar óók automatisch worden geanalyseerd. Met iMatch maak je gebruik van een objectieve en betrouwbare second opinion. Een artificial intelligence model is nooit ‘af’ en daarom blijven we het model continu updaten en aanscherpen.

Daarnaast vraagt verfijning naar markten en merken om verdere training en ontwikkeling van het model, zodat het perfect past bij jouw organisatie en het domein waarin jouw merk actief is. Die mogelijkheden biedt iMatch en daar gaan we graag over in gesprek.

Interesse om je beeldbank te taggen of je commercials te toetsen? Of wil je meedenken over de ontwikkeling van het model? Neem dan contact op met de branding & communicatie consultants van MarketResponse:

Fred Roodbeen, fred.roodbeen@marketresponse.nl, 0622163775

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.