Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Wat is het geheim van blije klanten? Het antwoord zal je (niet echt) verbazen

02-06-2022

Op 20 mei werden de klantvriendelijkste bedrijven van Nederland gehuldigd. De winnaars blinken volgens het grootste onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid uit in klantgerichtheid en betrokkenheid bij de klant. Dat zeggen niet de onderzoekers of de collega-bedrijven, maar de klanten zelf. ‘Wat is jullie geheim?’, was na ‘Wat gaat er door je heen?’, de meest gestelde vraag bij de huldiging.

Volgens Rituals, voor de tweede keer op rij overall winnaar, zit de klant in het hart van de organisatie en de medewerkers. Oprichter en CEO Raymond Cloosterman: “Al onze medewerkers zijn de ultieme ambassadeur van ons merk en we investeren veel in het opleiden en trainen van onze mensen op het gebied van klantgerichtheid.” Ook de andere winnaars en koplopers zeggen het: de medewerkers maken het verschil. Die kunnen van een 7 (waarmee je ver buiten de top-100 valt) een 8 maken, die goed is voor een top-10 notering.

CX = EX

De 15 jaar onderzoek van MarketResponse naar klantvriendelijkheid en klanttevredenheid tonen de duidelijke link aan tussen de Customer Experience (CX) en de Employee Experience (EX). Plat gezegd: zonder een positieve medewerkersbeleving haal je nooit een hoge klanttevredenheid. Oprechte betrokkenheid bij medewerkers is een voorwaarde voor een succesvolle relatie met klanten.

Blijf niet hangen in de 7-tjescultuur

Natuurlijk begrijpt vrijwel iedere organisatie hoe belangrijk gemotiveerde medewerkers zijn. Dus is er een prima salaris, dito secundaire arbeidsvoorwaarden en jaarlijks een medewerkerbelevingsonderzoek. Gemiddeld genomen geen klachten daar? Dan zit het dus wel goed met de motivatie. Mwah, daarmee blijf je hangen in die zeventjescultuur. Ook medewerkers willen als individu gehoord, gezien en erkend worden. Dat vraagt om aandacht, ondersteuning en waardering op alle touch points in de Employee Life Cycle (oriëntatie, onboarding, groeifase, uitstapfase).

Inzicht in Employee Experience

MarketResponse kan helpen om ook in jouw organisatie de directe link te leggen tussen EX en CX. Essentieel daarin is de dialoog met de individuele medewerker. In het boekje ‘Wie wil dat de klant koning is, zet de medewerker centraal’ geven we je inzicht in hoe je de stem van jouw mensen laat klinken en hoe je met die stemmen en uitkomsten aan de slag kunt gaan. Met als uiteindelijke doel: gemotiveerde, betrokken medewerkers en tevreden klanten.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.