Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Hoe de C-suite strategischer kan werken

08-07-2021

Real-time inzicht in je bedrijfsgegevens is al jarenlang de grote belofte van veel online business software. In theorie klinkt het goed: of je knoopt je best-of-breed ecosysteem aan elkaar via API’s, of je alles-in-1 platform doet al het werk met enige concessies voor je. In beide gevallen zou je dan klaar moeten zijn.

Toch zorgt dit vaak voor nieuwe data silo’s en worstelen veel CFO’s, CIO’s en CMO’s om echt ‘alles uit hun data te halen’. Zonde van de investeringen en onnodig. Wat er mist? Waar het mis gaat en hoe het opgelost kan worden? Daar gaan we het nu over hebben.

Om te beginnen ligt het niet aan een bepaald systeem. Het gaat erom dat de data er in vast komt te zitten. Want zelfs voor de meeste archaïsche on-premise software is er tegenwoordig wel een oplossing te vinden. Koppel het met enig maatwerk bijvoorbeeld aan een nieuwer Customer Data Platform. Dat zorgt ervoor dat je die data ontsluit en kunt meenemen bij allerlei uitgebreide analyses.

Natuurlijk zou de ideale oplossing zijn om te stoppen met een oud pakket. Maar voorkeuren van medewerkers, SLA’s, ingesleten interne processen en beschikbare budgetten maken dat helemaal opnieuw beginnen vaak een mijnenveld op zich is. Dan is een maatwerkkoppeling een prima middenweg om de data te bevrijden totdat er consensus is bereikt over het definitieve lot van het systeem in kwestie.

Wat mis je hier? Nou, simpel – het totaalplaatje!

Zowel op strategisch als systeem- en dus dataniveau. De realiteit van bedrijfsvoering is dat de hele corporate ladder vooral bezig is met de waan van de dag. Dus het oplossen van relatief kleine, individuele problemen. Lastige discussies over grote thema’s verzanden altijd in details die dan de boventoon gaan voeren en afleiden van het doel van de discussie: eens worden over een overkoepelende strategie.

Don’t mention the climate!

Neem nu eens als voorbeeld een bekend heet hangijzer als klimaatverandering. Daarbij kun je focussen op het debat over het aandeel van de mens bij de opwarming van de aarde. Maar daar kom je onderling nooit uit met elkaar, vooral als je meerdere ingegraven kampen hebt.

Wat je in plaats daarvan beter kunt doen is om uit te gaan van opwarming, de gevolgen in kaart brengen en bepalen hoe je daar het beste op kunt reageren. Dat kan zijn door klimaatneutraal te werken, zoveel mogelijk plastic binnen je organisatie te verbieden en medewerkers meer remote te laten werken. Dat zijn allemaal meetbare doelen waar je op kunt sturen. Bovendien wordt iedereen er beter van.

Dagelijkse spoed is zelden goed

Zelfs als je een verenigd, vooruitstrevend MT hebt dat interne processen wil digitaliseren en stroomlijnen volgens de nieuwste standaarden, dan zijn er altijd wel aandeelhouders, medewerkers of partners te vinden die de hakken in het zand zetten. En binnen het mkb speelt hetzelfde af maar dan op kleinere schaal met andere functienamen.

Doordat iedereen druk bezig is met z’n eigen dagelijkse spoedjes is het ook niet heel gek dat er strategisch inzicht mist binnen de gemiddelde organisatie. Die is er namelijk niet op ingericht qua mindset. Dat zie je vervolgens terug in processen en systemen en beschikbare data.

Het gevolg hiervan is dat je, zelfs als je een nieuw ERP-systeem optuigt, weinig kunt met die realtime inzichten. Want het blijven snapshots van individuele processen die met een bepaalde bril worden bekeken door afzonderlijke afdelingen die dat op verschillende manieren analyseren. De acties die op deze analyses volgen zijn dan logischerwijs net zo gefragmenteerd en zorgen er vooral voor dat de structurele problemen blijven bestaan.

Maar hoe moet je het dan wel aanpakken om dat totaalplaatje krijgen?

Nou, strategischer. Dat begint met de mindset en het gedrag van het MT. Want dat wordt uiteindelijk gespiegeld door de werknemers. Voor de top betekent het dat ze vooral met de strategie bezig moeten zijn. Van de Chief Financial Officer of Chief Marketing Officer tot aan de Chief Human Resource Officer aan toe.

Dat betekent ten eerste dat ze goed moeten kunnen delegeren én weten wat ze allemaal aan processen kunnen automatiseren of digitaliseren. Ten tweede is het handig als ze goed begrijpen welke KPI’s ze het beste kunnen meten en hoe ze die in realtime kunnen monitoren. Ten derde is het handig als ze weten hoe ze de data moeten analyseren of in ieder geval hoe goede data-analyse in elkaar steekt.

Dat is nogal een waslijst aan skills waar je normaal jaren voor moet studeren. Gelukkig kunnen data-scientists daarbij consulteren. Van het bepalen van haalbare doelen, het kiezen van de juiste KPI’s en opzetten van realtime dashboards die je live in een board meeting kan laten zien.

Interesse in strategische data consultancy? Neem dan contact met me op!

Richard van Meurs, Data Creative bij 4orange
E: richard.vanmeurs@4orange.nl | T: 020 – 750 4400

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.