Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

'Nederlanders toonden zich zeer flexibel tijdens intelligente lockdown'

11-06-2020

MarketResponse heeft sinds maart inmiddels vier representatieve peilingen gehouden. Wat viel op?

“De invloed op het bestedingsgedrag is sterk en door de maanden heen is dat zo gebleven; in de eerste peiling zei 69% dat de coronacrisis invloed heeft op het eigen bestedingsgedrag, in de laatste 70% en tussendoor was dat zelfs iets hoger. We hebben het aankoopgedrag in verschillende categorieën gevolgd. We zagen in het begin een rem op vooral grotere aankopen, maar gedurende de crisis zagen we dat die rem er wel afging en consumenten weer meer uit durfden te geven.”

Kun je daaruit afleiden dat mensen weer wat meer vertrouwen krijgen?

“Dat is een te vergaande conclusie, maar het beeld is wel dat Nederlanders flexibel zijn. Gaandeweg de crisis zie je dat er gewenning ontstaat en dat we onze weg wel vinden, we ons zo goed mogelijk aanpassen aan de nieuwe situatie. Je ziet tegelijkertijd dat mensen meer nadenken over de toekomst. Zo zie je dat in de laatste meting meer mensen aangeven financieel anders te plannen dan aan het begin; 29% tijdens de laatste meting en 21% aan het begin.”

Toch is het opvallend dat het vertrouwen in de economie sinds jullie eerste peiling niet afneemt.

“Dat is inderdaad bijzonder. Belangrijk hierbij te vermelden is dat we het vertrouwen hebben gemeten vanaf het begin van de crisis, niet daarvoor. Maar sinds dat begin is het vertrouwen stabiel gebleven. We zien zelfs dat het vertrouwen in baanzekerheid sinds de derde meting, medio april, is toegenomen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de steunmaatregelen van de overheid en door de versoepeling van de maatregelen.

Dit geeft Nederlanders denk ik wat meer perspectief. Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven zelf op weinig waardering kan rekenen. Het vertrouwen in het bedrijfsleven is na onze eerste meting gedaald. Verhalen over steunaanvragen van booking.com, bonussen voor de top van KLM en nu weer de discussie over HEMA hebben daar ongetwijfeld invloed op.”

De maatregelen worden nu steeds verder versoepeld, zie je een ontwikkeling in gedrag en draagvlak?

“We zagen in de laatste peiling al dat mensen minder geneigd waren om thuis te blijven en minder het contact met familie en vrienden vermijden. In lijn daarmee zagen we het draagvlak voor de maatregelen zakken. Aan het begin van de crisis was 80% het nog volledig eens met de maatregelen, in de laatste meting was dat nog 63%. Het vertrouwen in de wetenschap en politiek zien we in de laatste meting ook dalen.

Met een representatieve flitspeiling haal je snel inzichten op over het gedrag en de mening van jouw klanten en doelgroepen. Meer weten? Neem contact op met Fred.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.