Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

NPO laat RTL achter zich in Nederlandse on demand-huiskamer

11-08-2015

RTL heeft een inhaalslag te maken op het gebied van on demand TV-kijken in de Nederlandse huiskamer. Met een marktaandeel van 18% blijven de zenders van het concern achter bij die van NPO Uitzending Gemist (49%) en Netflix (25%). Onder jongeren scoort Popcorn Time opvallend goed. SBS (4%) slaagt er met zijn dienst KIJK nauwelijks in de aansluiting met de nieuwe manier van tv kijken te vinden. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar Nederlands on demand kijkgedrag van marktvinder MarketResponse.

MarketResponse onderzocht in hoeverre Nederlanders bekend zijn met on demand TV-kijken. Dat blijkt 68% te zijn. Nederlandse ouderen komen goed mee: 52% van de 65-plussers gebruikt on demand TV-diensten daadwerkelijk. Dat is net zoveel als de groep 45-plussers.

Popcorn Time onder jongeren op derde plaats – populairder dan RTL XL

Van de jongeren tot 25 jaar maakt 72% gebruik van on demand TV-diensten. Zij halen hun on demand fix voornamelijk uit NPO Uitzending Gemist (marktaandeel in die categorie: 50%), gevolgd door Popcorn Time (43%). In de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar kijkt 64% TV on demand. Zij gaan naast NPO Uitzending Gemist (41%) ook vaak voor Netflix (36%). Het gratis maar illegale Popcorn Time bestaat net een jaar, maar is voor de gevestigde partijen een serieuze bedreiging geworden. Paulien Schieven van MarketResponse: ‘De belangrijkste kritiek van jongeren op de legale alternatieven is dat hun aanbod vaak oud is, en dat het lang duurt voor nieuwe afleveringen of seizoenen worden bijgeplaatst. Jongeren omzeilen dat probleem nu nog het handigst, maar zoals altijd zullen de andere leeftijdscategorieën snel volgen.’

Nederlanders die on demand TV kijken, kijken naar:

Naam aanbiederMarktaandeel
Uitzending gemist (NPO)49%
Netflix25%
Ziggo on Demand18%
RTL XL18%
KPN Interactieve TV17%
Popcorn Time15%
UPC Horizon7%
SBS KIJK4%
Videoland3%
Film13%

*dit onderzoek werd uitgevoerd in juli 2015, onder 678 Nederlanders

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.