Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Patiënt én arts zijn gebaat bij goede informatie

10-12-2015

Artsen zijn positief over de communicatie met hun patiënten als die goed geïnformeerd op het spreekuur komen. Ruim 70% van de artsen en medisch specialisten vindt dat patiënten ook steeds beter geïnformeerd zijn. En 81% van de artsen zegt dat dit leidt tot een goed gesprek. Driekwart van de zorgverleners denkt dat patiënten de kwaliteit van de zorg daardoor beter vinden. Van de patiënten zegt ruim de helft (53%) betere keuzes in het behandelproces te maken, omdat nuttige informatie beschikbaar was. Dit blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF en MarketResponse onder patiënten en zorgverleners, naar aanleiding van de uitreiking van de Patiëntvriendelijkheidsprijs, de publieksprijs van de zorg in Nederland.

Te veel informatie

Eén op de vijf patiënten voelt zich overdonderd door de informatie die de arts in het ziekenhuis geeft. Daar ligt dus nog een kans op verbetering van de communicatie van specialist naar patiënt. Achteraf verwijt 8% van de patiënten zichzelf dat ze vooraf geen informatie hebben gezocht. Daardoor gingen ze onvoorbereid het gesprek in. Ze denken dat het gesprek beter was gegaan als ze zich wel vooraf hadden geïnformeerd.

Spanning en onrust

Bijna 60% van de patiënten houdt een overwegend positief gevoel aan het gesprek met de zorgverlener over. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie NPCF: “Zo’n 30% van de patiënten zegt dat een bezoek aan een zorgverlener spanning, onzekerheid en onrust met zich meebrengt. Nog eens 14% begrijpt gewoon niet wat er gebeurt. Het ontbreek hen aan informatie. De communicatie moet dus beter.”

Publieksprijs van de zorg

De uitreiking van de Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 was woensdag 9 december 2015 in Utrecht. Het Deventer Ziekenhuis is het Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis van Nederland. Opella uit Ede won de titel Meest Patiëntvriendelijke verpleeghuis. De St. Maartenskliniek bleek de Meest Patiëntvriendelijke kliniek. En de Meest Patiëntvriendelijke zorgverlener van Nederland is cardioloog Hofstra uit Utrecht. De uitslag was gebaseerd op de waarderingen van ZorgkaartNederland, de grootste waarderingssite voor de zorg, en een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door MarketResponse onder 320 Nederlanders die dit jaar een arts hebben bezocht en 84 artsen en medisch specialisten. Het onderzoek vond plaats tussen 20 november en 1 december 2015. Ter gelegenheid van de prijsuitreiking maakte Patiëntenfederatie NPCF de drie belangrijkste wensen van patiënten bekend. Eén ervan is de beschikking over informatie. Daarnaast blijken patiënten ook graag zelf de regie te voeren over hun gezondheid en behandeling. Als derde wens kwam naar voren dat patiënten graag echt gezien en gehoord willen worden door hun zorgverlener.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.