Skip to content
Marketresponse logo
  • Over ons
    • Over ons
    • Onze mensen
    • UmbrellaBrand
      Group
    • Werken bij
  • Voor wie
  • Diensten & producten
    • Data science
    • Human insights
    • Fact-based consultancy
    • Xceptionals-programma
    • BSR Leefstijlen
    • Tools en quick services
    • Downloads
  • Actueel
    • Artikelen
    • Cases
    • Nieuws
  • Contact
  • Wonder

Top of Flop: Chistann- coffin in a box

juni '17  |   

Hoe wil je dat jouw uitvaart eruit ziet? Of die van je dierbaren? De meeste mensen denken daar liever niet over na. Laat staat dat je weet wat voor grafkist je uit zou zoeken. Toch hebben wij een groep Nederlanders gevraagd hier wel over na te denken. We hebben ze het nieuwe concept van Chistann voorgelegd. Een ‘Ikea-achtige’ grafkist; online bestellen, thuisbezorgd en eenvoudig zelf in elkaar zetten. Duurzaam, ecologisch, persoonlijk en natuurlijk voordelig. Klinkt – ondanks het onderwerp – goed. Toch?

Lovers and haters

Men wil graag zelf de regie houden over de uitvaart. En een persoonlijke kist wordt ook gewaardeerd. Chistann weet dus goed in te spelen op een bestaande behoefte. Toch zorgt het idee zelf voor een tweedeling. De ‘haters’ vinden het een afschuwelijk idee. “Is dit een misplaatste 1-aprilgrap?”. Een begrafenis moet volgens hen formeel zijn en dat regel je traditioneel, via een uitvaartondernemer. De ‘lovers’ zijn veel praktischer, “Ik word toch gecremeerd”. Zij zijn vooral te spreken over het milieuvriendelijke aspect.

Geloofwaardig

Het voordeel van de Christann kist is dat je ‘m zelf kunt versieren. Iets wat steeds vaker gebeurt. Ook gelooft men dat de kist stevig genoeg zal zijn. Angst dat men hem zelf niet goed genoeg in elkaar zal zetten is er niet. Nadeel van de online dienst is dat men vooraf niet even kan ervaren hoe het geheel aanvoelt.

Prijs

Opvallend is dat een deel van de respondenten aangeeft niet op een grafkist te willen besparen. Als het er op aankomt blijkt de aanschafintentie na het noemen van de prijs (€ 269,-) toch twee keer zo hoog als zonder prijs. Een deel van de mensen vindt de prijs dus dermate aantrekkelijk dat eerdere bezwaren overboord worden gezet.

Conclusie: top

Chistann kan met deze eco-grafkist echt een markt bedienen. Er zijn voldoende mensen die zich door het milieuvriendelijke , dan wel kostenaspect laten verleiden. Toch zal een (aanzienlijke) groep, meer traditioneel ingestoken mensen, hier nooit voor kiezen. Zij willen niet besparen op een grafkist en vinden het vertrouwde via een uitvaartondernemer belangrijker dan een duurzame kist.

Christann

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in mei 2017, 103 Nederlanders ondervraagd.

Bekijk alle top en flops

Annemarijn Koedam 500x500

Annemarijn Koedam

Research consultant
  06 25 29 37 07
  Meer weten? Stuur me een mail
Annemarijn Koedam 500x500

Annemarijn Koedam

Research consultant
  06 25 29 37 07
  Meer weten? Stuur me een mail
Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • Diensten & producten
  • BSR-Leefstijlen
  • Xceptionals-programma
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Top of flop?
  • Werken bij
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2021 MarketResponse