Skip to content
Logo MarketResponse
MarketResponse
Data – Insights – Consultancy
  • voor wie
  • over ons
    • over ons
    • onze mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • werken bij
  • contact
  • Expertises
    • Customer Experience (CX)
    • Employee Experience (EX)
    • Branding, positionering en communicatie
    • Strategie, design & innovatie
    • BSR Leefstijlsegmentatie
    • Data science
    • Downloads
  • Xceptionals
  • Actueel
    • Nieuws
    • Artikelen
    • Cases
  • Voor wie
  • Over ons
    • De mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • Werken bij
  • Contact
  • Wonder

Top of Flop: de nieuwe Nokia 3310

De Nokia 3310, wie had ‘m niet? Het mobieltje kwam zeventien jaar geleden op de markt. Een ‘onverwoestbare’ mobiele telefoon, waarmee je kon bellen, sms’en én natuurlijk Snake spelen. Groot nieuws, hij komt terug! Ik ben één van de weinigen uit mijn generatie die geen Nokia 3310 had. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik alle ophef niet zo goed begrijp. Vandaar mijn vraag: goed idee, of alleen maar nostalgie?

De nieuwe Nokia 3310: voor iedereen die weer een telefoon wil met een batterij die een week meegaat en die zonder problemen kan vallen. Maar ook voor iedereen die geen zin (meer) heeft in alle extra’s en social media-apps die smartphones bieden.

Aan aandacht geen gebrek

In februari doken de eerste berichten dat de Nokia 3310 terug zou komen op. Grappig hoe snel zo’n gerucht rondgaat. Binnen enkele dagen hadden alle ‘reguliere’ media het al opgepikt. Hoewel het nieuws ten tijde van het onderzoek nog niet officieel was, wist toch al meer dan de helft van de respondenten dat de 3310 weer terug zou komen.

Aan aandacht dus geen gebrek, maar ook met het vertrouwen zit het wel goed. De lange levensduur van de batterij en de onverwoestbaarheid zijn in ieders geheugen gegrift. Het idee van de terugkeer van deze betrouwbare vriend spreekt daardoor zeker aan. Mensen die vroeger een Nokia 3310 hadden zijn nog iets positiever.

Geen partij voor de smartphone

De tijd heeft echter niet stilgestaan. De huidige gemakken van de smartphone vormen een heel andere context en daarmee andere wensen. Toegegeven, voor mensen die alleen maar willen bellen en sms’en voldoet hij meer dan prima. En deze mensen zijn echt nog niet uitgestorven. Ook vindt circa een derde het wel handig om zo’n toestelletje erbij te hebben. Voor op een festival, als thuistelefoon of bij het sporten of klussen. Daarbij is de prijs (tijdens het onderzoek naar verwachting € 60,-. Inmiddels is de verkoopprijs van € 49,- bekend gemaakt) nog goedkoper dan gedacht.

Conclusie: Flop

Niet alle apps op je smartphone zijn altijd nodig. Eigenlijk willen we wel wat afstand nemen van social media. Toch zijn we inmiddels zodanig gewend (of verslaafd…) aan de smartphone dat we niet anders meer willen. Alle nostalgie ten spijt, daar kan de Nokia 3310 het niet tegen opnemen. De langere batterijduur, betrouwbaarheid en robuustheid zijn echt wel grote pluspunten. Als Nokia die voordelen weet te combineren met de eigenschappen van de smartphone, wordt het wellicht een hit. Tot die tijd vrees ik dat hun doelgroep beperkt blijft tot de nostalgische bouwvakker die alleen wil bellen.

Voor deze concepttest zijn in februari 2017, 130 Nederlanders online ondervraagd.

Bekijk alle top en flops

Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • BSR leefstijlsegmentatie
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Werken bij
  • Downloads
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2022 MarketResponse