Skip to content
Logo MarketResponse
MarketResponse
Data – Insights – Consultancy
  • voor wie
  • over ons
    • over ons
    • onze mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • werken bij
  • contact
  • Expertises
    • Customer Experience (CX)
    • Employee Experience (EX)
    • Branding, positionering en communicatie
    • Strategie, design & innovatie
    • BSR Leefstijlsegmentatie
    • Data science
    • Downloads
  • Xceptionals
  • Actueel
    • Nieuws
    • Artikelen
    • Cases
  • Voor wie
  • Over ons
    • De mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • Werken bij
  • Contact
  • Wonder

Top of Flop: de rookworstkroket

Het was een mooie stunt; Febo nodigde Hema – als mede-jubilaris- uit om het feest samen te vieren door een rookworstkroket te produceren. Hema wilde echter hun ‘beste vriend’ niet uitlenen. Reden voor Unox om –ook via social media – hun kans te grijpen. Daarna ging het snel en eind november was de rookworstkroket een feit. Al voor de introductie vroegen wij, staat u straks in de rij voor de rookworstkroket?

Wat wellicht begon als een social media stunt groeide uit tot een daadwerkelijke samenwerking tussen Febo en Unox. Door de ludieke start van de samenwerking, heeft de rookworstkroket al voordat hij überhaupt is geïntroduceerd bekendheid weten te krijgen. Een derde van de Nederlanders heeft inmiddels van de rookworstkroket gehoord.

Nieuwsgierigheid wint

Het idee zelf spreekt wel aan. Bijna de helft van de mensen wil de rookworstkroket wel eens proberen. Próberen, want het is vooral nieuwsgierigheid. Is dat wel een echt lekkere combinatie? Het is in ieder geval weer een keer wat anders, het past wel bij het winterse weer en ‘beide zijn lekker. De tendens is dan ook ‘waarom niet?’ Al zijn er mensen die een beetje van in de war raken; ‘Rookworst hoort bij stamppot en kroketten eet ik niet thuis.’

Onder de criticasters is er vooral twijfel over de smaak. Ook verwacht men dat het te zout zal zijn of men vindt rookworst helemaal niet lekker. Tja, dan wordt het lastig. Een meerderheid vindt het een vreemde combinatie, maar toch verwacht men een unieke smaak en wordt niet gevreesd dat de rookworst klef wordt.

Conclusie: top

De nieuwsgierigheid is gewekt. Als Febo en Unox het voor elkaar krijgen om het écht lekker te maken, dan wordt dit niet alleen een geweldige PR-stunt, maar ook een geslaagde ‘Hollandse’ traktatie. De succesfactor zit in de prijs. Men verwacht dat die wat hoger zal liggen dan de prijs van een ‘gewone’ kroket. Als Febo en Unox de rookworstkroket voor dezelfde prijs aanbieden, zal men het zeker gaan proberen! Gaat Hema spijt krijgen?

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in november 2016 (de rookworstkroket was toen nog niet verkrijgbaar), 100 Nederlanders die wel eens snacks eten ondervraagd 

Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • BSR leefstijlsegmentatie
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Werken bij
  • Downloads
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2022 MarketResponse