Skip to content
Logo MarketResponse
MarketResponse
Data – Insights – Consultancy
  • voor wie
  • over ons
    • over ons
    • onze mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • werken bij
  • contact
  • Expertises
    • Customer Experience (CX)
    • Employee Experience (EX)
    • Branding, positionering en communicatie
    • Strategie, design & innovatie
    • BSR Leefstijlsegmentatie
    • Data science
    • Downloads
  • Xceptionals
  • Actueel
    • Nieuws
    • Artikelen
    • Cases
  • Voor wie
  • Over ons
    • De mensen
    • UmbrellaBrand Group
  • Werken bij
  • Contact
  • Wonder

Top of Flop: de Unico smartbrush

Tijd om je gewone tandenborstel de deur uit te doen: met de Unico smartbrush heb je voortaan binnen drie seconden je gebit compleet gereinigd. De Unico lijkt in niets op een traditionele tandenborstel. Je stopt ‘m simpelweg in je mond, doet ondertussen je haar nog even goed en de Unico reinigt je tanden optimaal. Je hoort ‘m nauwelijks en hij is ook nog eens stukken hygiënischer dan welke tandenborstel ook. Klinkt als een utopie?

Dat we goed moeten poetsen weten we wel, maar of we hier de tijd voor willen nemen is een andere vraag. Toch zegt slechts een derde van de ondervraagden tandenpoetsen een gedoe te vinden. De Unico speelt dus niet direct in op een herkenbare behoefte.

Onbekende uniciteit

Niemand kent de Unico, wat niet zo gek is, aangezien het een product van een start-up uit Italië is. Enthousiast is men daarentegen wel, ongeveer twee derde ziet het product wel zitten. Dit zijn vooral de mensen die een elektrische tandenborstel bezitten.

Er bestaan volgens deelnemers in ieder geval geen andere producten zoals Unico, dus uniek is het product zeker. Dit is ook een valkuil, want het maakt mensen onzeker over de werking. Zo gelooft net geen derde dat de Unico je tanden in drie seconden schoon maakt. Over de kwaliteit is men minder sceptisch; slechts twaalf procent denkt dat de kwaliteit tegenvalt. Ook met de hygiëne zit het wel goed, 39 procent gelooft dat de Unico hygiënischer is dan traditionele tandenborstels.

Conclusie: top, maar eerst zien, dan geloven

De onzekerheid over de werking zorgt ervoor dat bijna driekwart van de deelnemers het product eerst een keer wil proberen, voordat ze het zouden kopen. Toch is men wel enthousiast, met name bezitters van een elektrische tandenborstel. Het is een uniek en relevant product en een kwart zou de Unico kopen. Na het zien van het prijskaartje a € 119,- blijven met name de elektrische-tandenborstelbezitters enthousiast. De traditionele poetsers haken iets vaker af. Het zou de betrouwbaarheid ten goede komen als de Unico via tandartsen wordt aanbevolen. Een kwart geeft aan alleen producten te kopen die worden aangeraden door een tandarts.

Het lijkt erop dat als de Unico zich eerst moet bewijzen, wil het product voet aan de Nederlandse grond krijgen. Alleen online verkopen lijkt dus geen goed idee. Het geven van demonstraties in winkels en inschakelen van specialisten als tandartsen kan bijdragen aan de geloofwaardigheid. Kortom, een voorzichtige top, want men wil eerst zien dan geloven.

Unico

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in december 2017 113 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Marketresponse logo diap
BEKIJK OOK
  • BSR leefstijlsegmentatie
  • Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
  • Werken bij
  • Downloads
LEGAL
  • ISO certificering & Fair Data
  • Privacy Statement
  • Privacy Klantvriendelijkste Organisatie Noord NL
  • Cookiepolicy
  • Disclaimer & copyright
  • Algemene voorwaarden
CONTACT
Creative Valley
Stationsplein 32 | 3511 ED Utrecht
033 330 33 33
welkom@marketresponse.nl

VOLG ONS
Copyright © 2022 MarketResponse