Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Contactcenter: van vraagbaak naar probleemoplosser

28-05-2015

Een betaling via een acceptgiro. Die je vervolgens bij de bank door de brievenbus moest gooien. Wie herinnert het zich nog? Zo’n vijftien jaar geleden nog de gewoonste zaak van de wereld. Nu lijkt het een ver verleden. Een betaling doe je in een paar minuten. Gewoon via je telefoon. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat processen die eerder volkomen normaal waren, nu als omslachtig voelen.

Dat is ook het geval met klantvragen. Vroeger pakte je de telefoon om je adreswijziging door te geven. Nu gebeurt dat online. Via de ‘mijnomgeving’. Met als gevolg dat een klant eigenlijk alleen nog belt als hij er zelf niet uitkomt. Huis-tuin-en-keukenvragen komen niet meer bij de eerstelijn terecht. Die vragen worden immers online al beantwoord. Het contactcenter beantwoordt bijna alleen nog zogenaamde tweedelijnsvragen: problemen, complexe aanvragen of bepaalde klachten.

De schoen wringt

Veel contactcenters zijn alleen nog ingesteld op het snel en efficiënt afhandelen van eerstelijns contacten. Daar worden contactcentermedewerkers ook op gestuurd en beoordeeld. En daar wringt de schoen. Contactcenters zijn zo’n veertig jaar geleden opgezet om eerstelijns klantcontact zo efficiënt mogelijk af te handelen. Dat was toen een hele logische keuze. Klantenservice was vooral een kostenverhogende fase, na de verkoop van een product.

Inmiddels zien we service is niet alleen als een kostenpost. Het biedt toegevoegde waarde. Met de kans om een enorme positieve impact op klanttevredenheid en –loyaliteit te realiseren. Niet alleen na de verkoop van een product, maar tijdens de gehele customer journey. Het contactcenter van toen voldoet niet meer aan de klantvraag van nu.

Realiseer je daarom dat je andere vragen kunt verwachten wanneer de telefoon gaat. Onder de knop zit een, al dan niet gefrustreerde, klant die in de meeste gevallen: óf een probleem heeft, óf een klacht, óf een complexe vraag. Maar in ieder geval geen telefoontje dat je binnen een minuut afhandelt. Je bent geen vraagbaak meer. Je bent een probleemoplosser.

Wie durft?

Relatiemanagement en klanttevredenheid worden nieuwe speerpunten. De medewerkers zijn hier de sleutel naar succes. Hun competenties in het managen van klanten kunnen relaties redden of verpesten.

Te veel organisaties zijn zich niet bewust van deze verschuiving. Met als gevolg gefrustreerde klanten, imagoschade of een terugloop van klantloyaliteit. Je contactcenter hoort een verlengstuk te zijn van alle platformen waar je informatie aanbiedt. Het vangnet van je klantrelaties.

Een andere manier van denken dus. Een andere manier van werken. Een andere manier van aansturing. Misschien wel geen aansturing. Je contactcentermedewerkers zelf de beste oplossing voor problemen van klanten laten bedenken. Dat is pas een echte verandering in klantenservice. Wie durft?!

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.