Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

MarketResponse-oprichter en ‘consumentoloog’ Willem Brethouwer overleden

08-02-2021

Willem Brethouwer, oprichter en creatief directeur van MarketResponse, is op 7 februari op 63-jarige leeftijd overleden. Willem was een van de pioniers op het gebied van professioneel marktonderzoek en is altijd een bevlogen, aimabele, nieuwsgierige en erudiete inspirator gebleven voor bedrijven en organisaties.

Willem begon zijn loopbaan in 1979 als marktonderzoeker bij Douwe Egberts in Utrecht. Na een jaar ging hij aan de slag bij Inter/View, een van de eerste grotere onderzoeksbureaus van Nederland. Met zijn Inter/View-collega Wim van Slooten richtte hij vervolgens in 1985 MarketResponse op, een van de eerste geautomatiseerde marktonderzoeksbureaus op basis van telefonische datacollectie.

Altijd op zoek naar innovaties

MarketResponse maakte dankzij opdrachtgevers van bekende merken in een breed spectrum aan sectoren een grote groei door. Het bedrijf sloeg zijn vleugels internationaal uit naar onder andere België, Duitsland en de Verenigde Staten. Als creatief directeur was Willem altijd op zoek naar innovaties op zijn vakgebied. Zo stond hij aan de wieg van het tot op de dag van vandaag in gebruik zijnde wetenschappelijke psychografische BSR-model dat opdrachtgevers grip geeft op de leefstijlen van alle inwoners van Nederland.

Coach…

Gedurende zijn carrière verschoof de ambitie van Willem gaandeweg van kwantitatief naar kwalitatief onderzoek. Hij volgde in binnen- en buitenland tal van opleidingen en cursussen om zichzelf daarin te versterken. Anderzijds deelde hij zijn kennis en inzichten naar hartenlust als coach met de collega’s van MarketResponse, maar ook extern als docent en trainer aan opleidingsinstituten als De Baak en Beeckestijn Business School en als commissaris bij organisaties als Ymere en de UMG Groep.

…en consumentoloog

Willem betitelde zichzelf op basis van zijn grote kennis van het samenspel en de interactie tussen markten, merken en de maatschappij graag als consumentoloog. Hij zag het als zijn opgave om organisaties te inspireren in de transitie naar een gezonde organisatie, zodat groei weer mogelijk wordt. “Ik heb een scherp analytisch oog voor waar het in de organisatie jeukt en de creativiteit om balans in de mens, het team en de organisatie te brengen en zo koers en richting uit te zetten”, schreef hij over zichzelf.

Bezinning, bezieling en beweging

In 2017 werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Samen met de Maag Lever Darm Stichting deelde Willem zijn leven en ervaringen als patiënt met de buitenwacht aan de hand van blogs, vlogs en video’s. Hij trachtte de statistieken van zijn ziekte te verslaan en het maximale uit het leven te halen. Zo publiceerde hij in 2020 een reeks interviews met professionals van organisaties over de veranderingen die de coronapandemie bij hen veroorzaakte. Dat deed hij aan de hand van de thema’s bezinning, bezieling en beweging ofwel de drie B’s van Brethouwer. Ook tijdens zijn ziekte bleef hij optimistisch, nieuwsgierig en werklustig.

Willem laat een vrouw, twee kinderen, kleinkinderen en zijn ‘derde kind’ MarketResponse na. Met het vernoemen van een vergaderruimte naar Willem Brethouwer houdt MarketResponse de herinnering levend aan de oprichter en inspirator, en aan het fundament dat door hem is gelegd voor verdere groei van het bedrijf. We zullen hem enorm missen.

Namens alle MarketResponse-medewerkers, Jorgen Botermans

Het online condoleance register kan hier ondertekend worden.

Foto: Deltaplan Alvleesklierkanker

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.