Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

WhatsApp opent nieuwe deuren in marktonderzoek

30-06-2016

De Olympische Spelen van Rio de Janeiro staan het hoogst genoteerd in de sportagenda van de gemiddelde Nederlander deze zomer. MarketResponse onderzocht via WhatsApp naar welk sportevenement de Nederlander het meest uitkijkt in de zomer van 2016. Verrassend was het antwoord niet, maar Pascal van Hattum van MarketResponse is ervan overtuigd dat hij met WhatsApp een nieuw en waardevol instrument heeft gevonden om marktonderzoek naar een hoger plan te tillen. Ook sportorganisaties kunnen daarvan profiteren.

Dit artikel is verschenen op Sportnowhowxl

“Met dat nieuwe bedrijf richten we ons op big data”, vertelt Van Hattum. Die big data kan ‘smart’ doelgroepen psychologisch profileren. “Op die manier zoeken we antwoorden op vragen als waarom de een aan korfbal doet en de ander aan golf”, aldus Van Hattum.

“Marktonderzoek wordt nog steeds geassocieerd met vragenlijstjes, een steekproef en wat grafiekjes die over de schutting worden gegooid. Dat verdwijnt vervolgens bij een klant in de la en zo gaat veel informatie verloren. Wij willen op basis van bestaande en nog niet bestaande data kijken wat er leeft in het domein van de klant. Waar liggen kansen? WhatsApp is een populair medium en het is direct. Dat maakt het bij uitstek geschikt voor marktonderzoek.”

XL24-WhatsApp-1

Spam

Toch moest Van Hattum een aantal drempels overwinnen om WhatsApp in te kunnen zetten als instrument voor marktonderzoek. “De oprichter van WhatsAp – Jan Koum – heeft nog altijd een briefje op zijn bureau geplakt met de tekst ‘No Ads! No Games! No Gimmicks!’. Als ik een bericht stuur naar een lange lijst met telefoonnummers, komt het niet aan. Dat wordt gerapporteerd als spam en WhatsApp heeft het heel goed beveiligd.”

Van Hattum vond echter een manier om die restricties van WhatsApp te omzeilen. “Ik vraag mensen per e-mail om mij uit te nodigen als WhatsApp-contact. Ik beschik over veel achtergrondkenmerken van die mensen, waardoor ik allerlei analyses op de data kan loslaten.”

Zitten mensen er wel op te wachten om via WhatsApp te worden benaderd voor marktonderzoek? “Ik vraag mensen om mij uit te nodigen, dus ze kiezen er zelf voor om mee te doen”, aldus Van Hattum. “Mensen vinden het leuk om die vragen te beantwoorden. Ze krijgen er niet voor betaald, maar de respons is veel hoger dan bij traditionele marktonderzoekmethodes.  Gemiddeld krijgen we een respons van tachtig procent of zelfs hoger. Bij online-onderzoek is dat gemiddeld zo’n 35 tot 40 procent.”

Iedere dag een vraag

Het WhatsApp-onderzoek van Van Hattum staat nog in de kinderschoenen. Op dit moment werkt hij in een pilot met een panel van 250 deelnemers. Van Hattum: “Die mensen krijgen iedere dag een vraag. Dat zijn allerlei verschillende vragen. Ik verzamel de antwoorden en de volgende dag geef ik de resultaten terug. Mensen vinden die snelheid erg leuk. Het kost ze weinig tijd en ze vinden het ook leuk om zelf de antwoorden terug te zien.”

MarketResponse heeft al verschillende klanten voor het WhatsApp-onderzoek. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wilde bijvoorbeeld een billboard testen. Van Hattum: “Wij sturen dan een plaatje naar het panel en de mensen kunnen daarop schieten. De respons is snel en direct. We hebben ook klanten in de sport, zoals de KNVB, de KNLTB en de JBN. We doen op dit moment onderzoek voor het KNKV om het profiel van de leden te bepalen. Waar vindt je nou die typische korfballers? Waar kan de bond nieuwe leden vandaan halen? Het KNKV liet via WhatsApp ook vragen naar het imago van korfbal.”

Sportbonden

Het stellen van een vraag aan het WhatsApp-panel van MarketResponse kost 250 euro exclusief btw. Daarvoor kunnen mensen een simpele multiple choice-vraag stellen, maar zij kunnen ook kwalitatieve vragen op het panel loslaten, gebruik maken van foto’s, audio en video.

“Dat maakt de methode ook heel geschikt voor gebruik tijdens evenementen”, vertelt Van Hattum. “Je kunt evenementbezoekers vragen zich op te geven voor een WhatsApp-panel. Die mensen kun je vervolgens voor het evenement benaderen en tijdens het evenement kun je ze zelf allerlei zaken laten delen en je kunt ze hun mening laten geven. Ook kun je denken aan een real-time quiz.”

Van Hattum gaat deze zomer verder met zijn WhatsApp-panel. “Sportbonden moeten op zoek naar nieuwe manieren om van waarde te kunnen zijn voor hun leden. Via WhatsApp kunnen zij een beter beeld krijgen van hun leden en hun potentiële leden.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.