Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

The Next Step #4: Bloed, zweet en tranen

26-09-2017

Groeien in het buitenland; marktvinder Goos Eilander houdt van bedrijven en ondernemers met ambities en geloof in eigen kunnen. Maar ziet dat vaak één aspect wordt onderschat: ondanks digitalisering en internationalisering is elke markt, elk land, wel degelijk anders. Hoe je optimaal voorbereid het buitenland verovert, met de juiste voorinformatie. Een gesprek over de volgens hem allesbepalende vraag: heb je de data? Die je bloed, zweet en tranen besparen en snel succesvol maken?

Bloed, zweet en tranen besparen met data. Dat neigt naar preken voor eigen parochie.

Allereerst is natuurlijk van belang dat je product goed is, dat voorop. Maar geloof me, hoe fantastisch je product ook is, vóór je actie onderneemt zul je eerst alles moeten weten over die nieuwe markt van je. Data gaan je trial and error tijd besparen, voorkomen teleurstellingen en gaan je helpen om sneller succesvol te zijn. Of je nu wilt of móet groeien.

Wacht even, of je nu internationaal wilt of moet? Leg uit.

Vrij eenvoudig: je hebt ondernemers die naar het buitenland willen, omdat het interessant is en blij maakt. En er zijn partijen die wel moeten, omdat Nederland voor hun businessmodel te klein is.

Nederland als afzetmarkt te klein? Wie zijn dat?

Van uit de hand gelopen hobby tot kapitaalintensieve vernieuwers. Vrienden die een biologisch hipsterbier brouwen, maar van de Nederlandse volumes nooit rijk zullen worden. Aan de andere kant partijen met een high-end technologisch product. Neem Adyen. Bieden een volstrekt unieke tool, maar gaan de continue investeringen in research en IT pas echt terugverdienen als die ook in bijvoorbeeld Duitsland en USA wordt gebruikt.

Ok, zij moeten. En degenen die naar het buitenland wíllen, wie zijn dat?

Ha, dat is het mooie van deze tijd, je ziet het overal. Gevestigde bedrijven in transitie die zien dat de wereld verandert, nieuwe kansen biedt. Van verzekeraars tot energiebedrijven. En daarnaast natuurlijk al die jonge ondernemers met een internetplatform. Auto-onderdelen, fietsonderdelen, maaltijden bezorgen, aannemersklussen matchen met vakmensen of bloemen rechtstreeks van de kweker.

Terug naar de data. Allesbepalend, zeg je.

Ja, je moet alles weten over je nieuwe afzetgebied. Bedenk; je begeeft je op vreemd terrein en dat is een totaal andere omgeving dan waarin je met je bedrijf in Nederland succesvol bent geworden.

Komaan, Europa is één grote markt.

Precies, en dát is dus de foutieve aanname die we maken.
Je denkt dat ze in Frankrijk en Italië jouw Engelstalige website wel pikken? Vergeet het. Jouw losse en directe, Nederlandse manier van communiceren: gaat dat op de Engelse online-verzekeringsmarkt werken? En dat geweldig succesvolle bio-brood, is dat voor de Duitse consument nu echt een uitkomst? Allemaal vragen die cruciaal zijn, maar eigenlijk ook eenvoudig te beantwoorden.

Want?

Dit is een tijd waarin bijna alle data beschikbaar zijn. En anders zijn ze eenvoudig te vinden. Dus gebruik alle feiten en cijfers die er zijn, achterhaal door research de ontbrekende. Leer zo alles over markten in het buitenland. Vind uit waar jouw unieke plek ligt. Wie je concurrenten zijn, wat jij anders gaat doen. Wat je belofte is, je toon, je stijl. Kortom: leer waar de valkuilen, maar vooral waar de kansen liggen. Data vertellen je hoe je de klant in het buitenland verleidt zonder waste of time, money and tears.

Vandaar bloed, zweet en tranen.

Ja, je gaat veel tijd steken in iets totaal nieuws en spannends. Dat betekent dat je je bedrijf in Nederland een tijd minder aandacht kunt geven. Wel, dan kan het maar beter verdomd goed bestede tijd zijn.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Moet ik de internationale markt opgaan?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.