Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

The Next Step #4: Bloed, zweet en tranen

26-09-2017

Groeien in het buitenland; marktvinder Goos Eilander houdt van bedrijven en ondernemers met ambities en geloof in eigen kunnen. Maar ziet dat vaak één aspect wordt onderschat: ondanks digitalisering en internationalisering is elke markt, elk land, wel degelijk anders. Hoe je optimaal voorbereid het buitenland verovert, met de juiste voorinformatie. Een gesprek over de volgens hem allesbepalende vraag: heb je de data? Die je bloed, zweet en tranen besparen en snel succesvol maken?

Bloed, zweet en tranen besparen met data. Dat neigt naar preken voor eigen parochie.

Allereerst is natuurlijk van belang dat je product goed is, dat voorop. Maar geloof me, hoe fantastisch je product ook is, vóór je actie onderneemt zul je eerst alles moeten weten over die nieuwe markt van je. Data gaan je trial and error tijd besparen, voorkomen teleurstellingen en gaan je helpen om sneller succesvol te zijn. Of je nu wilt of móet groeien.

Wacht even, of je nu internationaal wilt of moet? Leg uit.

Vrij eenvoudig: je hebt ondernemers die naar het buitenland willen, omdat het interessant is en blij maakt. En er zijn partijen die wel moeten, omdat Nederland voor hun businessmodel te klein is.

Nederland als afzetmarkt te klein? Wie zijn dat?

Van uit de hand gelopen hobby tot kapitaalintensieve vernieuwers. Vrienden die een biologisch hipsterbier brouwen, maar van de Nederlandse volumes nooit rijk zullen worden. Aan de andere kant partijen met een high-end technologisch product. Neem Adyen. Bieden een volstrekt unieke tool, maar gaan de continue investeringen in research en IT pas echt terugverdienen als die ook in bijvoorbeeld Duitsland en USA wordt gebruikt.

Ok, zij moeten. En degenen die naar het buitenland wíllen, wie zijn dat?

Ha, dat is het mooie van deze tijd, je ziet het overal. Gevestigde bedrijven in transitie die zien dat de wereld verandert, nieuwe kansen biedt. Van verzekeraars tot energiebedrijven. En daarnaast natuurlijk al die jonge ondernemers met een internetplatform. Auto-onderdelen, fietsonderdelen, maaltijden bezorgen, aannemersklussen matchen met vakmensen of bloemen rechtstreeks van de kweker.

Terug naar de data. Allesbepalend, zeg je.

Ja, je moet alles weten over je nieuwe afzetgebied. Bedenk; je begeeft je op vreemd terrein en dat is een totaal andere omgeving dan waarin je met je bedrijf in Nederland succesvol bent geworden.

Komaan, Europa is één grote markt.

Precies, en dát is dus de foutieve aanname die we maken.
Je denkt dat ze in Frankrijk en Italië jouw Engelstalige website wel pikken? Vergeet het. Jouw losse en directe, Nederlandse manier van communiceren: gaat dat op de Engelse online-verzekeringsmarkt werken? En dat geweldig succesvolle bio-brood, is dat voor de Duitse consument nu echt een uitkomst? Allemaal vragen die cruciaal zijn, maar eigenlijk ook eenvoudig te beantwoorden.

Want?

Dit is een tijd waarin bijna alle data beschikbaar zijn. En anders zijn ze eenvoudig te vinden. Dus gebruik alle feiten en cijfers die er zijn, achterhaal door research de ontbrekende. Leer zo alles over markten in het buitenland. Vind uit waar jouw unieke plek ligt. Wie je concurrenten zijn, wat jij anders gaat doen. Wat je belofte is, je toon, je stijl. Kortom: leer waar de valkuilen, maar vooral waar de kansen liggen. Data vertellen je hoe je de klant in het buitenland verleidt zonder waste of time, money and tears.

Vandaar bloed, zweet en tranen.

Ja, je gaat veel tijd steken in iets totaal nieuws en spannends. Dat betekent dat je je bedrijf in Nederland een tijd minder aandacht kunt geven. Wel, dan kan het maar beter verdomd goed bestede tijd zijn.

Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Moet ik de internationale markt opgaan?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.