Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

40% van de Nederlanders wantrouwt zorgverzekeraars

20-07-2015

Steeds meer mensen oriënteren zich op de zorgverzekeringsmarkt. 30% van de consumenten zegt zich te oriënteren. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2014. Ook het wantrouwen in de motieven van zorgverzekeraars stijgt. 40% van de Nederlanders wantrouwt zorgverzekeraars. Onder overstappers is zelfs ruim de helft wantrouwend. Dit blijkt uit een onderzoek van MarketResponse naar keuzes van consumenten in de zorgverzekeringsmarkt in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het was de tweede keer dat ACM een dergelijk onderzoek heeft laten uitvoeren.

Bewust vergelijken steeds gewoner

Het aantal mensen dat zich oriënteert op de zorgverzekeringsmarkt neemt toe (30%, t.o.v. 25% in 2014). Toch blijft het aantal overstappers vrijwel gelijk (11%). 61% van de switchers geeft aan dat prijs de belangrijkste drijfveer is om te switchen van zorgverzekeraar. Daarnaast worden redenen zoals dekking (34%) en vrije zorgkeuze (20%) steeds vaker genoemd. Consumenten die zich wel hebben georiënteerd maar niet zijn overgestapt, geven daarvoor als reden dat hun huidige verzekeraar best een goede prijs heeft (47%) of dat er weinig verschil bestaat tussen de verzekeraars (34%).

Consumenten zijn wantrouwend

Ten opzichte van 2014 neemt het wantrouwen richting verzekeraars toe. 40% van de consumenten zegt (zeer) weinig vertrouwen te hebben dat zorgverzekeraars het belang van klanten voor ogen houden. In 2014 was dat 32%. Met name onder de overstappers bestaat er veel wantrouwen (52%).

Consument wil onafhankelijke informatie

Websites van verzekeraars, prijsvergelijkingswebsites en consumentenorganisaties zijn de belangrijkste bronnen van informatie voor het oriënteren. Maar de informatie op vergelijkingssites wordt niet altijd vertrouwd. Consumenten zijn dit jaar een stuk minder vaak via een vergelijkingswebsite overgestapt (8%, t.o.v. 25% in 2014). Consumenten die alleen georiënteerd hebben, hebben minder vertrouwen in websites van verzekeraars en prijsvergelijkers, dan de consumenten die daadwerkelijk zijn overgestapt.

De behoefte aan onafhankelijke informatie blijft bestaan. ACM heeft hier vorig najaar samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op ingespeeld. Via ConsuWijzer hebben consumenten tips gekregen voor het vergelijken van zorgverzekeringen. Een op de vijf oriënterende consumenten heeft de informatie van ConsuWijzer ook daadwerkelijk gebruikt.

*Dit onderzoek heeft gelopen van 19 januari t/m 3 februari onder 531 Nederlanders.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.