The Next Step #1: Bedrijf gegroeid? Jij eruit.
Je bedrijf is snel gegroeid, onder jouw leiding. Maar ben jij ook de man of vrouw die de volgende fase moet leiden? Paulien Schieven weet één ding zeker: de zelfvoldane apenrots is geen optie. Een gesprek dat via de Parkeerplaatsreflex en de apenrots in Nice uitmondt in de conclusie: leiderschap om een organisatie nóg verder te brengen vraagt om mensen die de boardroom uit komen. En een factbased plan hebben.
Paulien, de kwestie is: ben ik de juiste persoon om m’n bedrijf te blijven leiden.
Jezelf die vraag stellen is een goed teken. Je bent tenminste niet gevoelig voor zelfoverschatting en zelfvoldaanheid. Het pluche plakt niet aan je.
Pluche plakt?
Je hebt hard gewerkt, een bedrijf groot gemaakt, Het is dan heel menselijk om te willen genieten van succes. Maar de even menselijke valkuil is die van zelfvoldaanheid. Ik noem het ‘de Vaste Parkeerplaatsreflex’: jouw nummerbord bij de beste plek, pal naast de ingang. Ook wel: de ‘gouden gang’ met directievertrekken. De eigen tafel in de kantine.
Klinkt allemaal ouderwets en corporate.
Speelt ook onder jonge ondernemers die een startup hebben groot gemaakt. Vervang de vaste parkeerplaats voor -ik noem wat- de boot in Nice waar je drie maanden per jaar bent. Van harte gegund, maar dan moet je je wel afvragen of een bedrijf écht leiden nog wel je ding is. Omdat je op een zelfvoldane apenrots zit, er niet meer op uit gaat.
En ik moet eropuit, omdat?
Er is geen tijd voor slapte. Door de snelheid van de netwerkmaatschappij. En het H2H tijdperk.
Netwerkmaatschappij en H2H. Leg uit.
De tijd dat je nog alléén jarenlang succesvol kunt zijn is voorbij. Je internetplatform zal, om ook in de toekomst succesvol te blijven, meer moeten bieden dan techniek alleen. En je biologische beddengoed, je kledingmerk of verzekeringen kunnen niet zonder de nieuwste internet- en social-mediatechniek. Partnerships zoeken, dat is het verhaal van de netwerkmaatschappij.
En het H2H verhaal is?
Twee kanten, intern en extern. Ten eerste wil een nieuwe generatie werknemers vrijheid en zelfstandigheid, maar óók sturing. Ze zijn gewend aan instant (social media) feedback van betrokken mensen, vrienden. Gaat jou niet lukken op je boot in Frankrijk. In de tweede plaats natuurlijk de consument, je klant. Ben jij de man of vrouw die, zowel qua techniek als content, mensen het gevoel geeft dat je er echt voor hen bent?
Okee, ik besluit dat ik dat ben, dat ik mijn succes nog groter wil maken.
Geweldig, pak je nieuwe rol. Jij gaat buiten de deur kijken. Zien, voelen, proeven waar klanten behoefte aan hebben, praten met partners die iets kunnen wat jij niet kunt. Alles om je product -nogmaals of het nu een platform of biologisch bier is- nog verder te brengen. Jij eruit, binnen geef je de ruimte aan HELDen.
HELDen…
Term van Bas Kodden van Nijenrode: Hoog Energiek Leiding nemende Doeners uit alle lagen van de organisatie. Die pakken jouw initiële rol, jij gaat door met de toekomst.
Klinkt allemaal mooi, maar is ingewikkeld natuurlijk
Hm, kan, maar hoeft niet. Als je maar een plan hebt, factbased.
Factbased?
Alles is te herleiden naar vier vragen over je organisatie. 1. Wat ben ik? 2. Wat wil ik? 3. Wat zeg ik? En 4. Wat doe ik? De antwoorden zijn te vinden in data, hard en zacht.
Data over mensen, merken en markten. Wat consumenten vandaag de dag willen, hoe merken zich dienen te gedragen, hoe markten in elkaar zitten.
Ik proef reclame voor MarketResponse
Ja en nee. Hoe en met wie je het doet maakt niet uit. Nogmaals, na groei past vandaag de dag geen zelfvoldaanheid. Het gaat erom dat je eropuit gaat. Op zoek naar partijen die je verder brengen.
Samen met BNR presenteren wij een serie programma’s over de volgende stap in groei. Ieder programma behandelt een thema. Dit artikel hoort bij het dilemma: ‘Ben ik de juiste persoon om dit bedrijf te leiden in de volgende fase?’. Luister hier de podcast.
BNR The Next Step, iedere dinsdagavond om 19.30 uur.