Het belang van een datascan bij het opzetten van een dataplatform
Als je e-commerce inzet voor je organisatie en werkelijk datagedreven wilt gaan werken dan moet je ook handelen naar die data. Daarom is het doen van een voortijdige datascan belangrijk bij het neerzetten van een dataplatform. Door alle (historische) sales- en marketingdata onder de loep te nemen haal je tal van ongeziene trends en kansen naar boven. Daar gaan we in dit blog verder op in.
MDSaaS voor e-commerce: een blogserie van 5 waarmee je datagedreven kunt gaan werken
Marketing data science is geavanceerde aanpak van je marketing wat big data & marketing automation combineert tot een ijzersterke, data-gedreven marketingmachine. De kansen zijn enorm. In een serie van 5 blogs verkennen we een aantal specifieke gebieden waar je zoal kan winnen. Vandaag blog 3/5.
STAP 3: Voer een datascan uit en analyseer de uitkomsten
De volgende stap is om te kijken naar wat je nu hebt aan data en wat we daarvan kunnen leren. Want na het doen van een goede data-analyse komen er vaak allerlei bevindingen naar voren die niet waren voorzien. Het simpelweg combineren van verschillende gegevensbronnen kan totaal nieuwe markten of innovatieve ideeën opleveren. Weten wat mensen motiveert en waar ze op reageren, is van cruciaal belang.
Je kunt dan niet alleen de marketing- en communicatieboodschap aanpassen, maar ook de goederen, diensten en organisatie zelf. Nieuwe markten of consumentengroepen kunnen worden ontdekt als gevolg van deze bevindingen. Zo dienen de kansen zich vanzelf aan.
En omdat je weet wie je waarvoor op welk tijdstip en met welke boodschap moet benaderen, zijn er veel meer mogelijkheden voor efficiëntie. Je verspilt geen middelen door mensen te benaderen die nauwelijks geïnteresseerd zijn.
Het is van cruciaal belang iets nuttigs aan te bieden. Want zodra iemand iets vindt dat interessant is, is diegene vaak klaar om te converteren. Daarom moet data-analyse de basis zijn voor ideeën en gesprekken. Weten wat iemand op een bepaald moment nodig heeft kan nu via data naar boven gehaald worden.
Wat voor analyses zijn er zoal?
Ten eerste is daar de churn die je met de churn- of switchanalyse kan berekenen. Deze analyse richt zich op klantgedrag om zo te voorspellen of iemand uit gaat stappen. Zo kun je proberen om voortijdig het tij te keren en de uitstroom te verlagen.
Er zijn ook manieren om de beste vervolgstappen op een actie van een klant te testen om te kijken wat het beste aanslaat binnen een bepaalde doelgroep. Of waarom ze niet reageren op een aanbod dat je doet. Daar kun je vervolgens gericht mee aan de slag.
Verder kun je het iets groter trekken een in- en uitstroomanalyse loslaten op je klanten. Hiermee krijg je inzicht waar en hoe klanten instromen, hoelang ze klant blijven en wanneer ze gedrag vertonen dat ze gaan uitstromen. Dat geeft je een goed beeld van op welke doelgroepen je je moet focussen om langetermijnrelaties op te bouwen. Dat kun je gelijk gebruiken voor nieuwe campagnes of – afhankelijk van de business – een accountmanager langs laten gaan.
Dat is slechts het begin. Er zijn zoveel mogelijkheden om je prospects en klanten beter te helpen als je ze beter kent. Zo breng je uiteindelijk je churn rate en CAC omlaag en je CLV omhoog.
Hoe zouden we dat aanpakken voor voorbeeldcases HANDUG & ABC-PPE?
Laten we een aantal specifieke punten bespreken die voor HANDUG en ABC-PPE belangrijk kunnen zijn bovenop de punten die we net noemden.
Bouwmarkt HANDUG zou kunnen analyseren wat de relatie is tussen winkelbezoekers en webshopbezoekers. Worden winkelbezoekers automatisch webshopbezoekers of is het juist andersom – of helemaal niet en waarom?
Nog een goed datapunt om te weten is op welke manier ze terugkerende klanten worden met een hoge CLV? Hoe ziet zo’n customer journey eruit? Weet je dat – dan kan HANDUG focussen om meer van dat soort klanten binnen te halen door marketing en branding erop aan te passen.
Stel, klanten met een hoge CLV komen binnen via de webshop en laten pakketten in de winkel afleveren. Dan kun je een campagne opzetten rondom je fysieke winkel als ophaalpunt en wat een rechtstreekse nachtmerrie het kan zijn om grote, dure spullen afgeleverd te krijgen op je thuisadres.
Aangezien ABC-PPE over heel Europa levert is het goed om trends qua geografische gebieden te inventariseren. Kan het bijvoorbeeld uit om een Bulgaar of Let voor de helpdesk aan te nemen als er veel bestellingen uit die landen komen? Moet er een permanente vestiging in Finland opgezet worden? Kopen veel Cypriotische consumenten FFP2-mondmaskers? En waarom blijven Noren toch zoveel schoenen met stalen neuzen kopen?
ABC-PPE kan verder gedetailleerde klantenprofielen opstellen. Wie betalen op tijd en wie niet, welke functie hebben ze, bestellen ze via de webshop of de telefoon of zelfs liever via WhatsApp of Instagram?
Wat is MDSaaS en waarom kunnen marketingorganisaties van nu niet zonder?
Laten we nog even een opfrisser geven over de problemen rondom marketingdata.
Sales- en marketingafdelingen verzamelen tegenwoordig bergen aan data. Alleen is de interpretatie en inzet ervan een probleem voor veel organisaties. Als je niet weet hoe je een solide data analyse doet van een grote dataset, dan is het onwaarschijnlijk dat je de juiste conclusies trekt.
Dat kan ernstige gevolgen hebben voor je sales- en marketingstrategie én je eigen reputatie intern. Wellicht richt je je op verkeerde groepen prospects, past de messaging van je laatste campagne totaal niet bij wat je prospects zoeken of sla je de plank zo mis dat je juist klanten wegjaagt.
Dat is allemaal weggegooid budget wat de andere interne stakeholders je niet in dank zullen afnemen. Wie wil er nu als een slechte sales of marketeer worden weggezet? Maar ja, zie maar eens een data scientist te krijgen voor je team. Als je ze al kan vinden, kan het vaak niet uit om er eentje vast aan te nemen.
Ook voor je e-commerce heeft dit grote gevolgen
Want de webshop optimaliseren is voor iedere organisatie die iets met e-commerce doet een uitdaging. De groeimogelijkheden zien de meeste stakeholders wel maar hoe realiseer je die groei met alle data die je hebt?
Op dit moment heb je een aantal datasilo’s als bestelorders, geautomatiseerde CRM-gegevens, nieuwsbriefinschrijvingen, input uit socials en historische marketingdata.
Deze datastromen zitten boordevol kennis en kansen die je helpen om je bedrijf sneller te laten groeien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarom duiken we in deze serie dieper in op een structurele oplossing voor dit probleem: MDSaaS ofwel marketing data science as a service. Hierbij verzamel, analyseer en ontcijfer je de echte trends en inzichten uit je marketingdataberg. Dat voer je uit met data creatives en marketing automation experts op afroep die je bijvoorbeeld blijvend ondersteunen of alleen af en toe bijspringen.