Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Van Business Intelligence naar Business Analytics

29-10-2020

Een belangrijk verschil tussen het traditionele Business Intelligence en Business Analytics is de focus. BI kijkt terug, en biedt weinig voorspellend vermogen. BA daarentegen betekent vooruitkijken en voorspellen. Dit houdt in dat (complexe) voorspelmodellen en logaritmes losgelaten worden op grote hoeveelheden data. Er worden dwarsverbanden gezocht op basis van gestructureerde data in een datawarehouse, en vervolgens worden ongestructureerde data toegevoegd om te komen tot een voorspelling van toekomstige resultaten. Dit wordt ook wel predictive analysis genoemd. In het verleden was dit voorspellen vaak niet mogelijk door IT-beperkingen. Tegenwoordig is dit, mits het budget en de kennis binnen handbereik zijn, geen probleem meer en biedt het nieuwe kansen en vooral veel (business) opportunities. 

Naast de focus verschillen Business Intelligence en Business Analytics conceptueel niet veel. Het gaat iver data en hoe naar data gekeken wordt. In de praktijk richt Business Intelligence zich echter nadrukkelijk op interne informatievoorziening, waar Business Analytics vooral extern gericht is. Het waardevol maken van data; het vertalen van data naar klantinzicht. Dit gebeurt in het Data Management Platform waar alle klantdata gecentraliseerd wordt. Deze data wordt hier gekoppeld, gesegmenteerd en vervolgens geactiveerd. Het totaalbeeld van de klant wordt hier inzichtelijk gemaakt. De rol van de analist is hierbij cruciaal en is bij Business Analytics prominenter aanwezig en meer zichtbaar dan bij klassieke Business Intelligence.

Kort samengevat: Business Intelligence is vooral intern gericht en bedoeld voor rapportages, veelal op basis van een datawarehouse, en valt veelal onder de verantwoordelijkheid van controlling (finance). Het levert informatie op gezette tijden om vooraf gedefinieerde vragen in de vorm van rapportages of dashboards te kunnen beantwoorden. Business Analytics is vooral extern gericht en is bedoeld voor het nemen van besluiten, het doen van voorspellingen en het verkrijgen van marktinzicht. Business Analytics valt veelal onder de verantwoordelijkheid van de algemene directie (commercie). Ook geeft het de mogelijkheid om spontane ad hoc vragen op het systeem af te vuren, waarvan vooraf de dataload niet is gepland. Gebruikers kunnen zelf op ad hoc basis analysevragen definiëren en zelfstandig, zonder tussenkomst van IT, sterk grafisch-georiënteerde, analyse-achtige producten samenstellen. In feite begint Analytics waar traditionele BI, in de vorm van rapportages, eindigt.

Wil je meer weten over Business Analytics of wat data voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.