Uniek bezoekersonderzoek Friesland geeft diepgaand inzicht in toeristen

Uniek voor Nederland qua opzet, omvang, ambities en uitvoering. Zo typeren de begeleiders Erik de Swart en Roger Davids het continue bezoekersonderzoek Friesland, waarvoor MarketResponse de consultancy en technologie verzorgt. Dit meerjarige onderzoeksproject maakt gebruik van CMNTY van MarketResponse, een geavanceerde kwalitatieve-researchtool, om een beter beeld te krijgen van de toeristen en hun ervaringen.
Breed gedragen samenwerking
Bijzonder aan het project is met name dat overheden, instanties en ondernemers er gezamenlijk de schouders onder zetten. Aldus De Swart, programmamanager ‘Toeristische Kennis voor de Toekomst’ namens Planbureau Fryslân, en Davids, omgevingsmanager bij Merk Fryslân. Deze twee organisaties werken samen met Data Fryslân en hogeschool NHL Stenden/ETFI aan de uitvoering van dit programmaonderdeel van het provinciale programma ‘Gastvrij Fryslân 2028’. MarketResponse ondersteunt hierbij met technologie en onderzoeksmethodiek, waarbij onze CMNTY-tool zorgt voor efficiënte dataverzameling en interactie met respondenten.
Specifieke vragen voor zeven sectoren
Het Continu Bezoekersonderzoek Fryslân is in 2023 in de steigers gezet en komt nu uit de startblokken. “Doel is om zowel provinciebreed als op locatieniveau inzichten te krijgen als uitgangspunten voor het verbeteren van beleid en uitvoering. We werken met een algemene vragenlijst naar de ervaringen van de toeristen, aangevuld met sectorspecifieke vragen voor zeven sectoren: verblijfsaccommodaties, waterrecreatie/jachthavens, natuurterreinen, evenementen, horeca, musea en dagrecreatie. Bovendien kan elke locatie vijf locatiespecifieke vragen toevoegen.
De locaties zijn cruciaal in het onderzoek, want het is de bedoeling dat zij de vragenlijst via een QR-code aan hun bezoekers aanbieden. Er is in het eerste jaar dan ook veel aandacht uitgegaan aan het motiveren van beheerders en eigenaren om de QR-code aan hun gasten aan te bieden. Dankzij de CMNTY-tool verloopt dit proces gestroomlijnd en kunnen de resultaten eenvoudig geanalyseerd worden.”
Doelgroep beter begrijpen en daarop inspelen
Dat verloopt boven verwachting, zeggen de onderzoeksbegeleiders. “We gaan nu al richting de honderd locaties die er gezamenlijk voor hebben gezorgd dat er inmiddels 2.700 ingevulde vragenlijsten zijn opgehaald. Dat is een hele mooie start. Het geeft aan dat het onderzoek van onderaf breed wordt gedragen. In Friesland kun je ondernemers meekrijgen om zoiets samen te doen. We zijn nu een jaar onderweg.
Voor de betrouwbaarheid van de informatie is het van belang dat gedurende de komende vier jaar veel meer toeristische locaties de QR-code actief inzetten onder hun bezoekers. We mikken op een doorgroei naar 250 in het totaal. Zij verkrijgen interessante data over hun locatie en hun sector, terwijl ook voor de hele provincie bruikbare inzichten boven water komen. Via CMNTY krijgen ondernemers direct toegang tot waardevolle inzichten, waarmee ze gerichte verbeteringen kunnen doorvoeren. Zo krijgt iedereen de mogelijkheid om de doelgroep beter te begrijpen en daarop in te spelen.”
Toeristen zijn zeer positief over Friesland
De eerste data laten zien dat toeristen zeer positief zijn over Friesland. “De toeristische locaties worden heel goed beoordeeld en er is grote tevredenheid over het aanbod. Meer dan de helft van de toeristen die tot nu toe deelnamen geven het rapportcijfer 9 of 10.
Een aantal organisaties grijpt de informatie uit het onderzoek aan om aanpassingen en verbeteringen door te kunnen voeren. Vaak gaat dat over hun marketing en samenwerkingsmogelijkheden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de Sneekweek niet alleen een mooi feest voor de jeugd is, maar ook veel ouderen trekt. Het Fries Museum en het Natuurmuseum gaan met resultaten aan de slag en de Open Museummaand voert productverbeteringen door. Ook een hotel in Leeuwarden geeft aan kansen te zien.
Het zou mooi zijn om het onderzoek vanuit Friesland door te ontwikkelen naar bijvoorbeeld Noord-Holland en de Waddeneilanden. Het grote voordeel van het samenwerken met ondernemers is dat het onderzoek vele en veel meer gedetailleerde informatie oplevert dan een landelijk onderzoek.”
Meer weten over bezoekersonderzoeken bij MarketResponse?
Ontdek de verschillende mogelijkheden van marktonderzoek bij MarketResponse of leer mer over onze kwalitatieve onderzoekstool CMNTY.