Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Creative destruction: nu innoveren voor de 1,5 meter samenleving én daarna

30-04-2020

In de nieuwe werkelijkheid na de coronacrisis kunnen we niet meer terugvallen op oude patronen en routines. We móeten dus wel op zoek naar creatieve oplossingen. Technologie zal daar zeker een grote rol in spelen. Maar alleen als je de mens centraal stelt kom je écht tot betekenisvolle oplossingen, betoogt Koen van der Wal.

Op zoek naar nieuwe verbindingen

Ons eigen onderzoek liet al zien dat ook in deze nieuwe werkelijkheid de ene Nederlander de andere niet is. De een kruipt in zijn schulp, de ander ziet juist kansen voor collectieve herbezinning en vernieuwing. Bij MarketResponse hebben we Nederlanders er nog eens direct naar gevraagd: hoe zal deze coronacrisis ons gedrag veranderen? En inderdaad: de verwachting is dat we ons meer risicobewust zullen gaan gedragen. Maar interessanter is om te zien dat we óók verwachten er met zijn allen een stuk creatiever op te worden. Daar zit natuurlijk wel wat in: het tapijt wordt onder onze voeten weggetrokken en we kunnen niet meer terugvallen op oude patronen en routines. Onze hersenen worden gedwongen nieuwe verbindingen te zoeken en er ontstaat weer ruimte voor vernieuwing. Controle maakt plaats voor creativiteit. En zo blijken bijvoorbeeld online borrels ineens heel gezellig, kijken we naar een digitale versie van de Ronde van Vlaanderen en gaan we straks op vakantie in Google Streetview.

Never waste a good crisis

Wat voor consumenten geldt, geldt ook voor bedrijven. Er is al een hoop gepubliceerd over hoe crises, pandemieën en oorlogen een creatieve kracht in ons naar boven halen en innovatie in een stroomversnelling brengen. Zo versnelde de oliecrisis in de jaren zeventig de verkoop van energiezuinige auto’s uit Japan en bood de uitbraak van SARS in China de juiste omstandigheden voor de opkomst van Alibaba.

Wat in tijden van crisis ook helpt om buiten de gebaande paden te denken: een betekenisvol en gezamenlijk doel. Een purpose. Bavaria maakt nu desinfecterende handgel van bier. In Groot-Brittannië maken bedrijven uit niet-medische sectoren onderdelen voor beademingsapparaten, met behulp van hun 3D-printers.

Wij geloven in een aanpak waarin de mens centraal staat

Veel van deze innovaties zijn in eerste instantie technologisch van aard. Nu zien we bijvoorbeeld de opkomst van nieuwe digitale diensten als Zoom en tal van corona-gerelateerde apps. Daar liggen natuurlijk de eerste kansen. Maar wat betekent de nieuwe werkelijkheid voor jouw bedrijf en jouw klanten? Hoe kun je in de 1,5 meter samenleving én daarna voor klanten relevant en betekenisvol blijven? En hoe maak jij je bedrijf zo weer toekomstbestendig? Het beantwoorden van deze vragen vraagt naar onze overtuiging om een aanpak waarin de mens centraal staat, en niet de techniek.

Oplossingen met online design sprints

Bijvoorbeeld in een online design sprint. Daarin combineren we ons DNA in data en human insights met onze ervaring in design thinking en online co-creatie. Met een goede mix van vooroplopende consumenten (lead users), experts en jouw team vertalen we samen diepe klantinzichten naar oplossingen die ráken, in een paar dagen tot een week.

Wil je weten hoe een online design sprint voor jou kan werken? Mail of bel mij.