Data marketeer
Datagedreven marketing is de manier om relevante informatie bij een publiek te krijgen
Een nieuwe marketingstrategie uitrollen of de bestaande strategie aanpassen, dat wil je baseren op meetbare zaken. Datagedreven marketing is het resultaat van gedetailleerde kennisvergaring over het publiek. Wat je daarvoor nodig hebt, is een toonaangevende marketing data-analist. Een speler die weet waar je het moet zoeken. Een marketeer die zich bezighoudt met data kan veel leren over het gedrag en de voorkeuren van zijn of haar doelgroep, en kan deze inzichten gebruiken om effectievere en efficiëntere marketingbeslissingen te nemen.
De data driven marketeer begrijpt de doelgroep beter
Door data te gebruiken om verschillende groepen klanten te segmenteren op basis van hun kenmerken en gedrag, kan een data driven marketeer beter begrijpen welke klanten het waarschijnlijkst geïnteresseerd zijn in bepaalde producten of diensten. Vervolgens kan de data marketeer de inhoud en boodschappen van marketingcampagnes beter afstemmen op de specifieke behoeften en interesses van elke klant.
Data-analist marketing
Wat is dat, data-analist marketing? Een echte marketing data-analist ziet niet alleen waar de data voor staat, maar ook hoe die ingezet moet worden om tot een waardevolle campagne te komen. Die inzichten worden ingewonnen uit rijke databases, tests en activiteiten om tot een effectief resultaat te komen voor de partner.
Enkele decennia geleden was datagedreven marketing zoals we die nu kennen nog een utopie. Marketingcommunicatie werd erg breed verspreid, waarna je maar hoopte dat de boodschap bij de juiste doelgroep aankwam. Dat brengt ons direct bij de toegevoegde waarde van data. Tegenwoordig is men in staat om op een veel gedetailleerder niveau te onderzoeken wat een publiek, en zelfs specifieke persoon, wil en nodig heeft. Data-analist marketing speelt in op die behoeften en helpt bij het creëren van een gepersonaliseerde aanpak. Het resultaat is een perfect passende marketingjas voor de doelgroep. Dat is het verschil dat data maakt.
Bewezen technieken als basis voor campagnes
Door data te gebruiken om trends en patronen in het gedrag van klanten te analyseren, begrijpt een marketing data-analist beter waar de markt naartoe gaat en kunnen toekomstige marketingbeslissingen beter worden onderbouwd. Door beter inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van klanten, kan een bedrijf een betere gebruikerservaring creëren, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit. Via deze weg bouw je de betrokkenheid van klanten en een betrouwbaar klantenbestand op.
Al met al helpt data een data-marketeer om beter inzicht te krijgen in zijn of haar doelgroep en betere beslissingen te nemen over hoe de marketinginspanningen het meeste opleveren. Zo kom je tot een succesvolle strategie. Door data te gebruiken om de prestaties van marketingcampagnes te meten en te analyseren, begrijpt een marketeer wat wel en niet werkt en campagnes steeds beter.