Efteling is weer het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
De Efteling is ook in 2024 het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Dat is op dinsdag 14 mei bekendgemaakt tijdens het kennisevenement One size fits all? Hoe maak je nog het verschil in Customer Experience in mediamuseum Beeld & Geluid in Hilversum, dat door MarketResponse in samenwerking met het Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) werd georganiseerd.
Ook in 2023 werd de Efteling door de Nederlandse consumenten gewaardeerd als het klantvriendelijkste bedrijf. Het attractiepark sleepte deze titel in 2019 eveneens in de wacht. De tweede en derde plaats zijn dit jaar voor respectievelijk Picnic en DSW Zorgverzekeraar. Picnic maakt daarmee een sprong van de zevende plaats vorig jaar. DSW was in 2023 tweede en behoudt nu dus nog een plaats op het erepodium. In de categorie Goede Doelen staat KiKa evenals in 2023 op de eerste plaats, gevolgd door Dierenbescherming en CliniClowns.
Download het KLANT Magazine
In het magazine KLANT zijn alle branchewinnaars te vinden, plus de interviews met de winnaars en de achtergronden en ontwikkelingen van het grootste, onafhankelijke onderzoek van Nederland naar klantvriendelijkheid.
Dit jaar nog strenger en betrouwbaarder
MarketResponse voert sinds 2007 het grootste onafhankelijke en doorlopende consumentenonderzoek naar Het Klantvriendelijkste Bedrijf uit. Bedrijven kunnen zich hiervoor niet zelf aanmelden of klanten oproepen om een stem uit te brengen. Voor deze zeventiende editie gaven circa 6.000 consumenten in totaal 97.859 beoordelingen over 352 bedrijven en organisaties. Dit jaar is de verkiezing nog betrouwbaarder en strenger doordat de ondergrens om mee te kunnen dingen naar de eretitel is verhoogd van 75 naar honderd waarnemingen. Die ondergrens werd dit jaar door 266 organisaties behaald.
Efteling-bezoekers worden écht gezien
De gouden tip om constant hoog te presteren in klantvriendelijkheid is medewerkers niet begrenzen, zegt Niels van der Schans, Tactisch Teamlead Horeca van de Efteling. “Dat is de constante factor, in combinatie met een altijd prettige, informele sfeer onderling en met de bezoekers. Het belangrijkste is dat we gasten het gevoel geven dat ze écht gezien worden. Daarnaast delen we ervaringen met elkaar, complimenten van gasten houden we niet voor onszelf”, aldus Van der Schans.
Gemiddelde score daalt voor het eerst in jaren
Dit jaar ligt het gemiddelde rapportcijfer voor klantvriendelijkheid voor het eerst in jaren lager dan het jaar daarvoor, constateert Gerrit Piksen, Expert Customer Experience bij MarketResponse en projectmanager van het onderzoek. “Het gemiddelde cijfer daalde van 7,54 naar 7,42. “Dat roept de vraag op of Nederland nog wel klantvriendelijker kan worden. We zijn ervan overtuigd dat daar nog rek in zit. Door nog creatiever te zijn in hoe we klanten bedienen, nog beter onze data te gebruiken, nog logischer na te denken bij het inrichten van een proces en de klant nog meer te betrekken bij innovatie”, aldus Piksen.