Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Voorbeeld enquêtevragen marktonderzoek

29-03-2020

Een enquête laten rondgaan is één ding. Veel mensen hebben wel eens een vragenlijst ingevuld of geraadpleegd. Maar hoe kom je tot die specifieke enquête? Met andere woorden: hoe bepaal je welke vragen je stelt? Om dat te bepalen is het belangrijk om eerst onderscheid te maken tussen de verschillende soorten vragen die een enquête kan bevatten. Er zijn veel verschillende soorten vragen die je op een enquête voor marktonderzoek kunt tegenkomen, hier zijn een aantal voorbeeld-enquetes.

  • Demografische vragen – dit zijn vragen over de achtergrond van de respondent, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau en woonplaats.
  • Attitudevragen – deze vragen onderzoeken de houding van de respondent ten opzichte van een bepaald product, merk of onderwerp.
  • Gedragsvragen – deze vragen gaan over het feitelijke gedrag van de respondent, zoals hoe vaak ze een bepaald product kopen of waar ze het kopen.
  • Productvragen – deze vragen gaan over de kenmerken en eigenschappen van een product, zoals prijs, kwaliteit, merk en verpakking.
  • Klanttevredenheidsvragen – deze vragen onderzoeken hoe tevreden de respondent is over een product, dienst of bedrijf.
  • Open vragen – deze vragen stellen respondenten in staat om hun antwoorden in eigen woorden te formuleren en kunnen meer inzicht geven in de motivaties en gedachten van de respondent.
  • Gesloten vragen – deze vragen bieden respondenten een beperkt aantal antwoordopties, zoals ja / nee, multiple choice of schaalvragen.
  • Net Promoter Score (NPS) vragen – deze vragen zijn gericht op het meten van de loyaliteit van klanten door te vragen of ze het bedrijf aanbevelen bij anderen.

Dit is slechts een voorbeeld van vragen die een enquête voor marktonderzoek kan bevatten.  Het soort vragen dat wordt gebruikt, is afhankelijk van het specifieke onderwerp van het onderzoek en de doelstellingen van de onderzoeker. Wie volgens dit voorbeeld van enquêtevragen marktonderzoek doet, werkt toe naar een afgewogen resultaat.

Hoe komt de onderzoeker tot de vragen die gesteld moeten worden?

Een onderzoeker die aan de hand van enquêtevragen marktonderzoek doet, begint meestal met het vaststellen van de doelstellingen van het onderzoek. Wat wil de onderzoeker precies te weten komen en welke informatie is daarvoor nodig? Dit kan bijvoorbeeld gaan over het begrijpen van de behoeften van consumenten, de waardering van een product of dienst of de effectiviteit van een bepaalde marketingcampagne.

Als eenmaal duidelijk is wat de doelstellingen zijn, zal de onderzoeker een lijst met vragen opstellen die relevant zijn voor het onderwerp van het onderzoek. De vragen moeten duidelijk en begrijpelijk zijn voor de respondenten. Om dit te bereiken is het belangrijk om de vragen zo eenvoudig mogelijk te formuleren en te vermijden dat de vragen suggestief zijn.

Het is ook belangrijk dat de vragen relevant zijn voor de respondenten. De onderzoeker kan daarom overwegen om voorafgaand aan het onderzoek een aantal testvragen op te stellen en deze te stellen aan een klein aantal respondenten om te zien of de vragen goed begrepen worden en of de vragen de informatie opleveren die de onderzoeker nodig heeft. Naar een goed voorbeeld enquêtes opstellen, kan hier heel behulpzaam zijn.

Daarnaast moet de onderzoeker er rekening mee houden dat sommige respondenten bepaalde vragen mogelijk niet willen of kunnen beantwoorden. Het is daarom belangrijk om gevoelige vragen op een doordachte manier te stellen en respondenten de mogelijkheid te geven om bepaalde vragen over te slaan.

Ten slotte kan de onderzoeker overwegen om gebruik te maken van diverse vraagtypen zoals gesloten of open vragen om zo een breed scala aan informatie te verzamelen.

Waardevolle informatie verzamelen

Het bepalen van de vragen voor een enquête is dus een proces dat aandacht verdient en dat begint met het vaststellen van de doelstellingen van het onderzoek. Vervolgens is het van belang om de juiste vragen te formuleren die relevant zijn voor de respondenten. Door zo doordacht en zorgvuldig vragen op te stellen, kan de onderzoeker waardevolle informatie verzamelen om het onderzoek te voltooien.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.