MBA in Big Data #4: Exponentieel denken, de les van Silicon Valley
Brand Hop reisde met een delegatie van de Universiteit van Amsterdam naar Silicon Valley. Hij leerde er drie dingen. Heb lef, wees niet bescheiden en vooral: denk exponentieel dus drie stappen vooruit. De les van Silicon Valley, deel 4 in de serie MBA in Big Data.
Het meest aansprekende onderdeel van de opleiding MBA Big Data & Business Analytics is een reis naar de thuisbasis van Apple, Google, Facebook, de universiteiten Berkeley en Stanford. Waar anders dan in Silicon Valley vind je zoveel zoveel durf, kapitaal en intellect.
Voor startups spreekt Silicon Valley tot de verbeelding, hier zit het grote geld, maar ook het talent om van een startup iets groots te maken. De masteropleiding van de UvA laat Nederlandse ondernemers en vakidioten die vibe aan den lijve voelen…
Startup denken
Om de beginstappen van een startup te ervaren is het programma erop gericht om een pitch te geven aan Amerikaanse investeerders. Voorafgaand aan de reis werd in groepen een idee uitgewerkt voor het starten van een innovatief bedrijf. Hier in Nederland werd het idee al onderzocht op de behoefte bij de doelgroep, het verdienmodel en het benodigde kapitaal.
De presentaties waren degelijk, onderbouwd en bescheiden: de meeste groepen dachten aan 40.000 euro startkapitaal voldoende te hebben om een minimum viable product te kunnen ontwikkelen. Op naar Amerika waar de investeerders zouden toehappen… dacht men.
De wereld veroveren
Eenmaal in Verenigde Staten bleek alles anders. De Amerikaanse investeerders wilden geen keurige Excelplannetjes zien, maar grootse ambities: ‘How do you think to conquer the world?’ De relatief kleine 40k startinvestering? Het maakte een volkomen verkeerde indruk. Bescheidenheid houden Amerikanen niet van: iets wat goedkoop is kan niet goed zijn. Groter denken en vooral drie stappen vooruitdenken: welkom in de wereld van het exponential thinking.
Exponentieel denken
De ontwikkelingen gaan snel en om als bedrijf mee te kunnen gaan in deze snelle tijd moet je ervoor zorgen dat je exponentieel gaat denken, dus elke keer niet een klein beetje vooruit, maar elke keer twee tot tien keer vooruit. Hiervoor is lef nodig om grote, wilde plannen te maken. Het bekende voorbeeld is van John F. Kennedy die in 1962 als doel stelde om voor 1970 naar de maan te gaan. Krankzinnig idee, maar het lukte ze wél. Die typisch Amerikaanse gedachte, dat niets onmogelijk is, vormt de backbone van Silicon Valley.
Digitalisering
Exponentiele technieken zitten voornamelijk in de digitalisering. Voorbeelden hiervan zijn artificial intelligence (AI), augmented and virtual reality (AR, VR), data science, digital biology en biotech, medicine, nanotech en digital fabrication, networks en computing systems, robotics, and robocars.
Op al die gebieden barst het in de San Francisco Area van de initiatieven. Startups die er van overtuigd zijn dat ze de wereld gaan veroveren. En ook nog eens het liefst twee of meer van deze technieken gecombineerd gebruiken.
Terug naar onze wereld
De les van Silicon Valley is te focussen op exponentiele technieken en daarbij ook groter te gaan denken. Het is goed om te zien dat we bij MarketResponse al stappen zetten in deze richting met ons Design Lab en Data Creatives.
In onze wereld hebben we durf en visie nodig. Wil jij daar groot in worden?
Lees hier deel 3 uit de serie MBA in big data.
De MBA opleiding Big Data & Business Analytics aan de UvA begint in september en heeft nog enkele plaatsen vrij.