Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Specialistenpraat: 3 fabels over data analyses

30-08-2020

Fabel 1: “Meer waarnemingen zorgt altijd voor een betere analyse”

Ik krijg soms de vraag of 1.000 waarnemingen genoeg is om een model te bouwen of een analyse te doen. Mijn antwoord daarop is dat dit helemaal afhangt van de representativiteit. Zijn die 1.000 waarnemingen een goede afspiegeling van de groep waar je iets over wilt zeggen? Dat dit niet het geval is, komt vaak voor. Zo kun je bijvoorbeeld klantdata hebben van alleen een selecte groep, zoals alleen recente klanten, en je hiermee iets wilt zeggen over alle klanten. Of je wilt met klanten die offline geworven zijn, aanbevelingen doen voor online werving. Dat zijn natuurlijk geen representatieve groepen. Vaak is het mogelijk deze scheefheid deels te corrigeren. Maar het allerbeste is om op de juiste manier te beginnen. Ook kun je beter 500 representatieve waarnemingen hebben, dan 2.000 die sterk vertekend zijn.

Fabel 2: “Statistisch significant betekent dat het belangrijk is”

In ons werk als marktonderzoekers doen we vaak analyses op grote hoeveelheden data. Dan heb je al snel een klein verschil of samenhang die toch statistisch significant is. Stel dat in een klantgroep 51,2% vrouw is, terwijl in heel Nederland dat 50,8% is. Dat is misschien significant, maar vaak kun je er toch weinig mee. We gebruiken ‘statistisch significant’ meer om een shortlist te maken van bevindingen. Vervolgens kijken we naar wat het betekent: wat is werkelijk van belang? Het doel van het onderzoek of de analyse is hierin vaak maatgevend. Meestal krijg je een duidelijkere conclusie als je minder bevindingen in de focus zet. Clichés zijn niet voor niets clichés, net zoals: less is more!

Fabel 3: “Anno 2020 kan iedereen zelf zijn analyses doen: er is online zoveel eenvoudige tooling beschikbaar”.

De term ‘analyse’ wordt al snel in de rondte geslingerd. Bijvoorbeeld als een campagnetool toont hoeveel bezoekers en clicks je hebt. Baat het niet, dan schaadt het niet, toch? Nou, wel als je hieruit de verkeerde conclusies trekt. Bijvoorbeeld dat het verschil in clicks tussen twee e-mailuitingen komt door de content. Terwijl je er niet bij stilstaan dat de twee groepen die de verschillende e-mailuitingen hebben ontvangen niet vergelijkbaar zijn. Zo kan de ene groep altijd voor lagere clicks zorgen, bij welke content dan ook. Of denk aan het verschil in tijdstip van verzenden. Het interpreteren van de cijfers is iets dat die eenvoudige tooling niet voor je doet!

Behoefte om te sparren?

Heb je zelf een actueel thema waarover je van gedachten wilt wisselen of hulp bij kunt gebruiken? Neem  dan gerust contact met ons op via telefoonnummer 020 – 750 4400 of per email info@4orange.nl.

Onze experts staan voor jou klaar.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.