Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Hoe creëer je het ideale werkklimaat?

02-04-2024

Hoe kan ik mijn medewerkers ondersteunen bij hun ontwikkeling? Wat is voor hen het ideale werkklimaat? De XOET-scan is ontwikkeld om op deze vragen inzicht te geven. De scan is onderdeel van de XOET-methode, die zich richt op een betere samenwerking tussen medewerker en leidinggevende en hoe je een optimaal werkklimaat creëert. De methode wordt al jaren succesvol toegepast in de sportwereld, zoals bij de jeugdopleidingen van grote voetbalclubs en in bijscholingen van voetbaltrainers bij de KNVB, en won in 2018 de Nationale Sportinnovator Prijs. Met de financiele middelen vanuit SportInnovator die behoren bij deze prijs heeft MarketResponse de software die de resultaten van de scan toont gebouwd.

De XOET-scan biedt vernieuwende inzichten

XOET is in 2017 opgericht door Laura Jonker. Zij heeft de XOET-scan methode ontwikkeld in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. De XOET-scan biedt een vernieuwende aanpak. Op de werkvloer ligt de focus vaak op persoonlijkheidsprofielen en motivatievoorkeuren. Deze geven duidelijk inzage in drijfveren, maar niet wat dat morgen betekent voor de samenwerking. Het is onder andere de samenwerking tussen leidinggevende en medewerker die zorgt voor het werkplezier van medewerkers. Hier speelt de XOET-scan methode direct op in door deze samenwerking te meten langs de ervaren en gewenste ondersteuning op zelfregulatie en intrinsieke motivatie. Dit betekent dat medewerkers en leidinggevenden zien hoe medewerkers zich tot het huidige werkklimaat verhouden en wat je kunt doen om hen in hun kracht te zetten.

De methode is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in de sport. Hieruit blijkt dat sporters die zelfreguleren, zich hierbij gesteund voelen door hun coach en intrinsiek gemotiveerd zijn, beter presteren op de lange termijn. De XOET-scan methode wordt al jaren gebruikt in de sportwereld en nu ook toegepast in de zakenwereld en het onderwijs.

Real-time portal ontwikkeld door MarketResponse

De XOET-scan wordt afgenomen met behulp van een online vragenlijst. De resultaten worden vervolgens real-time weergegeven in een portal, gebouwd door MarketResponse. De samenwerking met XOET begon in 2019. De opdracht was om de klanten van XOET een toegankelijke en overzichtelijke tool te geven om de samenwerking tussen coach en coachee te verbeteren. Op dat moment werden de resultaten nog handmatig ingevoerd en behandeld. Laura Jonker van XOET zocht naar een software-oplossing die de markt niet bood. Ze kwam bij MarketResponse terecht en wij vertaalden haar wensen naar een tool.

Het portal is sinds 2019 doorontwikkeld tot een volwassen applicatie, volledig customized per gebruiker. De XOET-scan is maatwerk en daar hebben we de tool op gebouwd. Coaches of leidinggevenden kunnen de resultaten van de scan direct op individueel en teamniveau bekijken. Ook kunnen sporters of medewerkers hun eigen resultaten in het portal zien.

Een nauwe samenwerking met XOET

De software is gebouwd in nauwe samenwerking met Laura Jonker en ons team van ervaren programmeurs. Vanuit MarketResponse brachten wij onze jarenlange ervaring mee op het gebied van marktonderzoek, technologische expertise en kennis van het bouwen van een custom researchportal. XOET leverde de expertise in het bouwen van vragenlijsten om psychologie te kunnen meten en door het handwerk in de pilotfase was er een duidelijk beeld wat de software moest kunnen. ‘De samenwerking was echt een samenwerking’, aldus Laura Jonker. ‘Het was prettig om je gehoord te voelen en het gevoel te hebben dat MarketResponse altijd zocht naar de beste softwaretoepassing en bij tegenslag zocht naar een gezamenlijke oplossing.’

Waardevolle tool om sporters en ook medewerkers te begeleiden

Gebruikers van de XOET-scan methode uit de sportwereld geven aan dat het een waardevolle tool is in de begeleiding van sporters. Onder andere de jeugdopleidingen van grote voetbalclubs werken naar tevredenheid met de tool, zoals PSV, FC Groningen, SC Heerenveen en FC Twente/Heracles. Daarnaast ook de KNVB en Ajax Coaching Academy. Coaches die de XOET-scan hebben gebruikt, denken dat zij hierdoor een betere coach zijn geworden (rapportcijfer 8.3) en bevelen de methode aan andere coaches aan (rapportcijfer 9.1)

Ook buiten de sportwereld zien steeds meer organisaties de waarde in van de XOET-scan methode, zoals Hogeschool West-Vlaanderen, MBO Menso Alting en Luchtverkeersleiding Nederland.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.