Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Hoe geef je 70.000 verpleeghuisbewoners een stem?

01-06-2016

In het kader van het project waarbij we 70.000 waarderingen ophalen, is Gerben zelf al een aantal keer op pad geweest met de interviewers. Hij vond het bijzonder om de verpleeg- en verzorgingshuizen van binnen te bekijken, de sfeer te proeven en te zien hoe de interviewers het aanpakken.

Interviewers zijn zeer betrokken

“Wat ik het leuke vind aan mijn team, is dat alle interviewers stuk voor stuk zeer betrokken zijn. Ze hebben allemaal affiniteit met (mantel)zorg en ouderen, zijn erg gemotiveerd en komen met uitgebreide verhalen terug. Het komt weleens voor dat we niet alle bewoners hebben gesproken, omdat er iemand niet aanwezig was. De interviewers denken met me mee over hoe we dit een volgende keer beter kunnen aanpakken.”

“Iedereen stelt andere eisen aan zijn verzorgingshuis, daarom is het ook zo belangrijk dit in kaart te brengen”

Gerben ziet ook dat de bewoners het fijn vinden dat er even tijd voor ze wordt vrijgemaakt. “We hebben nagedacht over een bedankje voor hun deelname, maar de bewoners vinden de aandacht al een mooi cadeautje. De interviewers werken natuurlijk met een vragenlijst, maar daar worden veel verhalen omheen verteld door de bewoners. Iedereen heeft al een aardig leven achter zich, dus we horen de meest boeiende verhalen.”

Ouderen delen hun ervaringen

“Wat ik een mooie gedachte vind achter dit project, is dat we ook de ouderen een stem geven. Zij zijn minder internetvaardig, dus dit is een mooie manier om ook hun ervaringen te horen. En waar het ons om gaat, is het verhaal achter het cijfer. Tijdens face-to-face gesprekken kunnen we goed doorvragen.”

“Voor de interviewers is het ook leerzaam om te zien hoe hun toekomst er uitziet. Zij hebben nu de kans om op zoveel plekken binnen te kijken. Ze zien met eigen ogen wat de verschillen zijn tussen de huizen Het ene huis is bijvoorbeeld prachtig gelegen in het landschap. Bij een ander huis zitten de ramen hoog en kun je niet naar buiten kijken vanuit een rolstoel. Maar er is geen goed of slecht, wij kunnen niet bepalen voor iemand anders wat wel of niet belangrijk is. We zijn bijvoorbeeld bij een mevrouw langs geweest die in een vrij kleine kamer in de Jordaan woonde. Maar zij vond het fantastisch dat ze nog middenin de Jordaan woonde en vond de grootte van haar huis niet belangrijk. Je moet dus echt kijken naar de persoonlijke wensen van de bewoners en daarom is het ook zo belangrijk dat wij dit allemaal in kaart brengen.”

“Er kan altijd wel iets beter. Zo hing in een verzorgingshuis een lijstje met alle activiteiten voor de komende week. Alleen was een bewoonster slechtziend en zij kon dus niet lezen wat er allemaal te doen was. Dat kon door het plaatsen van een waardering mooi teruggekoppeld worden aan de organisatie. Nu worden de activiteiten elke ochtend voorgelezen. Prachtig toch dat wij zoiets simpels kunnen bewerkstelligen? Kortom: ik vind dit een heel mooi project, met super gemotiveerde interviewers en dat maakt het voor mij persoonlijk ook een heel bijzonder project.”

Help je ook mee?

Heb je ook interesse om met ons aan de slag te gaan om de bewoners een stem te geven? Bekijk dan onze informatiepagina over patiënttevredenheidsonderzoek (PTO) en cliëntervaring.

Dit artikel is gepubliceerd op ZorgkaartNederland.nl.

Gerben Bresser is eindverantwoordelijk voor de interviewteams van ZorgkaartNederland.