Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Kerstmarketing. Marketeers gaan en masse voor knusse gezelligheid

22-12-2015

Nederlandse consumenten geven dit jaar meer dan 1,5 miljard euro extra uit aan de decemberfeestdagen.  De eindejaarsrally is voor retailers hét moment van de waarheid. Supermarkten, kledingwinkels, cadeauwinkels, tuincentra, zowel on- als offline, trekken om het hardst aan de consument. Er wordt geknokt voor iedere euro die wordt besteed. De marketingmachines draaien overuren. Maar waar een-op-een-marketing de afgelopen jaren meer en meer de standaard is geworden, gaan retailers met kerst voor de massa.

Geen slimme DM-acties, gepersonaliseerde aanbiedingen voor klantkaarthouders of speciaal op doelgroepen afgestemde marketingacties. Met kerst maken we geen onderscheid tussen millennials, genration Y of – Einstein. Kerstmarketing is lekkere ouderwetse feel-goodmarketing. Clichés mogen en daar maken retailmarketeers dankbaar gebruik van.

Knusse kerstcampagnes en gezellige kerstcommercials

De kerstmarketingcampagnes spelen in op het eindejaarssentiment bij de consument. Hema heeft de ‘Knusse Kerstdagen’, bol.com geeft Flappie een nieuw hok en V&D brengt ons in de sfeer met de ‘Gulle Geefdagen’. In de supermarktcommercials zien we vooral gezellige kerstdiners. Met nostalgische muziek van Charles Aznavour of Robert ten Brink die families na jaren weer herenigt. Met kerst is big data big bullshit. Feel good rules!

Dat is niet zo vreemd, want Nederland gaat in december massaal voor ouderwetse gezelligheid als tegenhanger voor de hectiek van alledag. Traditionele kerstsfeer- en beleving met Serious Request en de Top-2000. We hijsen ons in een foute kersttrui in plaats van strak in pak of jurkje. Zó fout dat het juist weer kan. Wollen wansmaak, waarmee consumenten aangeven dat zij met kerst vooral doen waar ze zelf zin in hebben. Proud to be fout.

Eerste kerstdag thuis met familie. Tweede kerstdag op pad.

Kerst is een familieactiviteit. Dat weten retailmarketeers. Lekker thuis, maar wel culinair genieten. Dat zien we ook terug in ons eindejaarspanel. Vooral eerste kerstdag vieren we met de familie. Ruim 80% van de huishoudens blijft lekker ontspannen thuis bij het gezin of familie. Als we dan toch de deur uitgaan, is dat voor een bezoek aan de kerk of een kerstconcert. Bijna 2,7 miljoen Nederlanders zijn dat van plan. Activiteiten met vrienden of kennissen staan op een laag pitje, blijkt uit ons panel. Slechts 7% van de Nederlandse huishoudens vieren kerst met vrienden.

Tweede kerstdag is een ander verhaal. Ruim een kwart van de Nederlandse gezinnen trekken er dan op uit. Een lange wandeling of fietstocht is populair. Maar we gaan ook graag winkelen, naar een kerstmarkt, het theater of een restaurant. En omdat tweede kerstdag dit jaar op zaterdag valt, vertrekken een op de negen huishoudens voor een korte vakantie. Zo’n 1,8 miljoen Nederlanders vieren een deel van de kerstvakantie buiten de deur. In een bungalowpark of een zon- of sneeuwbestemming in het buitenland. Gezellig met elkaar. Zwijmelend voor de kerstfilms die we eigenlijk wel uit ons hoofd kennen. Feel good!

Familie, de grootste doelgroep van Nederland

Sommige dingen veranderen niet. En zo lijkt kerstmarketing, net zoals het kerstfeest zelf, zich aan de wetten van de moderne tijd te kunnen onttrekken. Geen doelgroepmarketing, maar ongedifferentieerd focussen op de grootste doelgroep in Nederland: de familie. Alhoewel…. Wie goed naar de commercials kijkt, ziet daar een subtiele verwijzing naar de moderne
drie-generaties-marketing. Babyboomers, generation X en de millenials zien we in vrijwel alle kerstcampagnes naar voren komen. De kerstgedachte van retailmarketeers. In januari gaan we wel weer aan de slag met gedifferentieerde campagnes, target groups en seniorenmarketing.

Fijne feestdagen!

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.