Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Kloteklanten of klotebedrijven?

22-12-2015

Bijna negen jaar geleden verscheen het boek Kloteklanten van Egbert Jan van Bel. In de tussentijd is gelukkig veel veranderd in de relatie tussen klanten en organisaties. Regelmatig worden positieve verhalen gedeeld. Dat juich ik van harte toe. Sterker, wij stimuleren deze positieve ontwikkelingen met het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Toch blijkt de praktijk vaak weerbarstig. Anno 2015 is nog steeds niet overal doorgedrongen dat organisaties zich aan klanten moeten aanpassen en niet andersom.

Ongelukje

Als exploitant van parkeergarages is het lastig om een band met klanten op te bouwen. Doorgaans kies je voor de beste locatie en niet voor een bepaalde exploitant. Je parkeert, betaalt en vertrekt. Weinig mogelijkheden voor klantenbinding. Ik denk dat er weinig parkeerders met een duidelijke voor- of afkeur zijn.

Daar is bij mij verandering in gekomen. Na een bezoek aan de zaterdagmarkt ging het mis in een parkeergarage. Terwijl ik nog zocht naar mijn uitrijdkaart, reed ik de slagboom finaal omver. Mijn fout, dat geef ik grif toe. Ik heb ter plaatse gebeld met het servicenummer van de garage. Op mijn initiatief heb ik mijn naam en telefoonnummer achtergelaten. Voor het geval dat.

Aangetekende brief

Ieder contact met de klant is een kans. Ook als het een vervelende aanleiding heeft. Misschien wel juist bij vervelende incidenten. Als je die naar tevredenheid oplost, is dat een boost voor je klantrelatie. Bij Q-Park hebben ze dat nog niet begrepen.

Na het incident bleef het stil. Tot er – twee maanden later – een aangetekende brief van de advocaat op mijn mat viel. “Uit gegevens is gebleken dat u zonder te betalen als een treintje de garage heeft verlaten.” Of ik de boete van € 345,- binnen zestien dagen wilde betalen.

Hoogst verbaasd heb ik per mail mijn versie van het verhaal uit de doeken gedaan. Vervolgens bleef het weer stil. Er waren nog twee telefoontjes van mijn kant nodig voor er reactie kwam. Het was nogal druk, vandaar de vertraging. Mijn verhaal klopte inderdaad, maar van excuses voor de valse beschuldiging of de trage reactie was geen sprake.

Inmiddels werd ik aansprakelijk gesteld voor de schade en moest € 585,- betalen. En ík werd aansprakelijk gesteld, niet mijn verzekeraar. Dus ík moest betalen. De woorden deurwaarder en extra kosten zetten het geheel kracht bij. Ik heb het bedrag maar betaald en regel het later wel met mijn verzekering.

Klotebedrijven

Wat mij vooral heeft verbaasd is het beleid van Q-park. Direct een advocaat inschakelen, zonder eerst contact op te nemen om het samen op te lossen. Daarnaast is de manier waarop advocaten, in opdracht van Q-Park, te werk gaan enorm klantonvriendelijk. Je wordt als dader behandeld. En dan ook nog eens de tijd die er steeds weer overheen gaat. Als je wilt dat ik snel handel, doe dat zelf dan ook. Drukte mag geen excuus zijn om twee weken niets van je te laten horen. Misschien is dat iets wat Q-park en haar advocaat gemeen hebben. Ik heb dit verhaal al meer dan twee weken geleden aan Q-park gemaild. Nog altijd geen reactie…

Ik had graag samen met Q-park naar een oplossing gezocht. Dat had ze advocaatkosten en een zeer ontevreden klant bespaard. En mij een boel ergernis. Daar waar ik eerder geen voorkeur voor parkeergarages had, heb ik nu een duidelijke afkeur. Ik rijd de volgende keer wel een blokje om. Wat mij betreft komt Egbert Jan met een opvolger van zijn boek; Klotebedrijven. Ik doe graag het onderzoek voor dit boek. Ik vrees dat er nog veel meer van dit soort incidenten zijn. Ondanks de vele succesverhalen. Het wordt tijd dat alle organisaties beseffen dat de macht bij de consument ligt. En dat ze daar naar gaan handelen.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.