Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Kun je branches met elkaar vergelijken in klantvriendelijkheid?

31-03-2022

In de 15 jaar dat MarketResponse onderzoek doet naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is dit misschien wel de meest gestelde vraag. Hoe kun je klantvriendelijkheid in zulke verschillende branches met elkaar vergelijken? Kan een verzekeraar, energiemaatschappij of een openbaar vervoerder ooit winnen?

Dat is een terechte vraag. Er zit verschil in de gemiddelde waardering per branche. En hoewel bijvoorbeeld energieleverancier Greenchoice, verzekeraar DSW en de Regiobank steevast hoog in de algemene lijst staan, scoren ‘low interest’-producten per saldo wat lager. Dat is ook de reden waarom we niet alleen de overall winnaar uitroepen maar ook branchewinnaars. Dat maakt het beter mogelijk om appels met beren, KWh’s met GB’s en banken met bussen te vergelijken.

Branchewinnaars dicht bij elkaar

Nu is het verschil ook weer niet zo groot. Als je kijkt naar de uitslag van vorig jaar, dan zie je dat alle branchewinnaars binnen 1,0 punten van elkaar zitten. Winnaar Rituals (retail) scoorde vorig jaar 8,23, goededoelenwinnaar KiKa 8,07, de nummers 3 tot en met 6 volgen met een onderling verschil van 0,05 punten. Van der Valk (leisure): 7,96; Greenchoice (energie): 7,93, DSW (verzekeringen): 7,92; en DekaMarkt (supermarkt): 7,91.

Hoge score, vaak aanbevolen?

Als we kijken naar verschillen en overeenkomsten bij branches, is er nog iets wat opvalt. Bij het doorlopende onderzoek voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, is ook de vraag meegenomen of consumenten het bedrijf dat ze beoordelen aanbevolen hebben. Dus niet de NPS-vraag: hoe waarschijnlijk is het dat je een bedrijf aanbeveelt, maar heb je dit bedrijf aanbevolen? Uit die gegevens kun je de conclusie trekken dat een hogere score op klantvriendelijkheid leidt tot een hoger percentage aanbevelingen. We zien ook dat klanten een bedrijf aanbevelen, ondanks een onvoldoende op klantvriendelijkheid. Zou dat een aanbeveling om te jennen zijn? Dit is de verhouding tussen klantvriendelijkheidscijfer en aanbeveling uit 2020.

Klantcijfer          % aanbeveling

5                          7%

6                          8%

7                          14%

8                          22%

9                          37%

10                        41%

Per branche zijn er interessante verschillen zichtbaar. Supermarkten worden het vaakst aanbevolen. Openbaar vervoer het minst vaak, wat op zich niet verwonderlijk is. Opvallend is dat banken pas echt aanbevolen worden bij een 9 (29%) of een 10 (42%). Bij een 7 voor klantvriendelijkheid beveelt slechts 6% de bank aan. Bij een 8 is dat ook nog maar 16%. Supermarkten worden het vaakst aanbevolen bij een laag cijfer. 11% heeft de supermarkt aanbevolen terwijl men de supermarkt een onvoldoende geeft op klantvriendelijkheid.

Context en onderliggende data

Je kunt, kortom, bedrijven uit verschillende sectoren prima met elkaar vergelijken. Interessant zijn wel de context en de onderliggende data om de cijfers goed te kunnen duiden. Het is dit jaar dan ook mogelijk om niet alleen de uitslag en ranglijst van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland in te zien, maar ook toegang te krijgen tot de waardevolle onderzoeksdata. We berichten je daarover binnenkort verder.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.