Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Marketingtroonrede: Sustainable Experience dé trend voor 2020

30-09-2019

De consument eist aantoonbaar oprechte maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven. De Sustainable Experience wordt in 2020 dan ook minstens zo belangrijk als de Customer Experience en de User Experience. Dit was de essentie van de marketingtroonrede die op 24 september voor de vierde keer werd uitgesproken in de Jaarbeurs te Utrecht. Dit keer door Daniëlle de Jonge. 

Voordat de ‘ koningin’ van de avond haar officiële rede uitsprak werd het thema ingeleid door sociaal ondernemer Bartel Geleijnse en MarketResponses Gerrit Piksen en Bart Brüggenwirth. Geleijnse deelde zijn belangrijkste les na tien jaar sociaal ondernemen: alle marketeers van de wereld kunnen je niet helpen als je maatschappelijke betrokkenheid niet oprecht is. Als voorbeeld noemde hij het CO2-neutraal tanken van Shell, waar het MarketResponse-panel zich ook al eens over uitsprak. Het gaat om echtheid, stelde Geleijnse. Zit het niet echt in je kernwaarden, dan prikken je klanten er zo doorheen en doet het meer schade dan goed.

Koppel de SX aan de CX

Gerrit Piksen onderbouwde die stelling fact-based. Meer dan twaalf jaar onderzoek leert dat de beste bedrijven zich houden aan zes gouden regels. Maar de écht succesvolle bedrijven, door MarketResponse de Xceptionals genoemd, voldoen ook aan een zevende regel waarmee ze in deze tijd het verschil maken. Bedrijven die de SX, de sustainable experience, direct koppelen aan de Customer Experience (CE).

“We zien dat de consument echt wil dat bedrijven een positieve impact hebben op mens en maatschappij en dat ze er niet alleen zijn voor hun eigen gewin. Die Sustainable experience, wil de consument echt voelen. Dat gaat verder dan  alleen communiceren dat je duurzaam of maatschappelijk verantwoord bezig bent. Het moet voor de klant terug te voeren zijn op de producten die men aanbiedt of de diensten die men uitvoert.”

Dossier duurzaam

MVO-specialist Bart Brüggenwirth onderzoekt al jaren op  een dieper niveau hoe de Nederlandse consument denkt over duurzaamheid. “Wat we daarin terugzien is dat de interesse van de consument voor duurzaamheid de afgelopen jaren steeds verder is toegenomen.”  Hij constateert dat marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds meer naar elkaar toegroeien. “Het gaat allebei over waardecreatie. En dat is dus niet alleen waardecreatie voor de klant, maar ook voor de maatschappij en andere stakeholders.”

Bruggenbouwers tussen mens en maatschappij

In de officiële marketingtroonrede, noemde Daniëlle de Jonge, auteur van het boek Extreem klantgerichtmarketeers de bruggenbouwers tussen merken en mensen, maar ook tussen markt en maatschappij. “Met de introductie van het begrip Sustainable Experience, is een duidelijke kanteling merkbaar in het zakenleven. Een kanteling waarbij maatschappelijke impact een vereiste is voor toekomstgericht zakendoen.”

“Bijna de helft van de klanten trekt duurzaamheidsclaims in twijfel. Een belangrijke taak voor marketeers is om ervoor te zorgen dat de impactvolle boodschap hout snijdt, oprecht én geloofwaardig is. Het devies luidt dus: be sustainable or be gone! Purpose-gedreven merken zullen het immers veel makkelijker hebben om klanten, medewerkers en stakeholders te mobiliseren.”

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.