Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

MarketResponse lanceert eerste AI-gedreven chatbot die met persona’s spreekt

14-03-2024

MarketResponse heeft tijdens het data & insights event MIE’24 in Utrecht de eerste AI-gedreven BSR-chatbot gepresenteerd die letterlijk met gevalideerde, specifieke persona’s in gesprek kan gaan. Daarmee biedt MarketResponse opdrachtgevers een concrete, praktische toepassing die direct waarde toevoegt.

Het door MarketResponse ontwikkelde BSR-model is al tientallen jaren gemeengoed bij bedrijven, instellingen en overheden als segmentatiemodel waarmee ze hun doelgroepen kunnen bereiken en begrijpen. De BSR-base bevat actuele consumentendata van alle huishoudens in Nederland. Het model brengt niet alleen socio-demografische kenmerken van mensen in beeld, maar biedt ook inzicht in hun leefstijlen en drijfveren. Op basis daarvan ontwikkelt MarketResponse in vier verschillende kernsegmenten verdeelde persona’s.

Chatbot bespaart tijd en moeite

De meerwaarde van de chatbot is volgens CCO Jos Frijters dat die het mogelijk maakt om letterlijk in gesprek te gaan met de rode, blauwe, gele en groene BSR-persona’s. “Tot nu toe leverden we onze opdrachtgevers een praktische toolkit voor de communicatie met die persona’s. Dat werkt prima, maar vergt toch nog aardig wat tijd en moeite. Met onze nieuwe chatbot kunnen opdrachtgevers bijvoorbeeld aan persona’s vragen hoe ze aangesproken willen worden. En of ze informatie willen ontvangen over een speciale aanbieding of een specifiek maatschappelijk onderwerp.”

High end expertise en innovatie

De eerste versie van de chatbot werkt nog vooral als een zoekmachine binnen de BSR- toolkit, maar Frijters voorziet een grote toekomst voor de nieuwe digitale gesprekspartner. “We gaan persona’s verder trainen zodat we ze kunnen inzetten bij het testen en ontwikkelen van concepten voor diverse doelgroepen. Op dit moment brengen we al met enkele opdrachtgevers klantspecifieke BSR-persona’s tot leven in een chatbot. Zo voegen we high end expertise en innovatie toe, in co-creatie met de klant.”