Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

MarketResponse lanceert eerste AI-gedreven chatbot die met persona’s spreekt

14-03-2024

MarketResponse heeft tijdens het data & insights event MIE’24 in Utrecht de eerste AI-gedreven BSR-chatbot gepresenteerd die letterlijk met gevalideerde, specifieke persona’s in gesprek kan gaan. Daarmee biedt MarketResponse opdrachtgevers een concrete, praktische toepassing die direct waarde toevoegt.

Het door MarketResponse ontwikkelde BSR-model is al tientallen jaren gemeengoed bij bedrijven, instellingen en overheden als segmentatiemodel waarmee ze hun doelgroepen kunnen bereiken en begrijpen. De BSR-base bevat actuele consumentendata van alle huishoudens in Nederland. Het model brengt niet alleen socio-demografische kenmerken van mensen in beeld, maar biedt ook inzicht in hun leefstijlen en drijfveren. Op basis daarvan ontwikkelt MarketResponse in vier verschillende kernsegmenten verdeelde persona’s.

Chatbot bespaart tijd en moeite

De meerwaarde van de chatbot is volgens CCO Jos Frijters dat die het mogelijk maakt om letterlijk in gesprek te gaan met de rode, blauwe, gele en groene BSR-persona’s. “Tot nu toe leverden we onze opdrachtgevers een praktische toolkit voor de communicatie met die persona’s. Dat werkt prima, maar vergt toch nog aardig wat tijd en moeite. Met onze nieuwe chatbot kunnen opdrachtgevers bijvoorbeeld aan persona’s vragen hoe ze aangesproken willen worden. En of ze informatie willen ontvangen over een speciale aanbieding of een specifiek maatschappelijk onderwerp.”

High end expertise en innovatie

De eerste versie van de chatbot werkt nog vooral als een zoekmachine binnen de BSR- toolkit, maar Frijters voorziet een grote toekomst voor de nieuwe digitale gesprekspartner. “We gaan persona’s verder trainen zodat we ze kunnen inzetten bij het testen en ontwikkelen van concepten voor diverse doelgroepen. Op dit moment brengen we al met enkele opdrachtgevers klantspecifieke BSR-persona’s tot leven in een chatbot. Zo voegen we high end expertise en innovatie toe, in co-creatie met de klant.”

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.