MarketResponse polst maar liefst 2.600 bedrijven over hun verzekeraar
Verzekeringsmaatschappijen deden het vorig jaar beter dan in 2019 als het gaat om het contact met hun zakelijke klanten. Dat blijkt uit het klanttevredenheids- onderzoek dat MarketResponse eind 2020 hield onder bijna 2.600 bedrijven.
MarketResponse hield het onderzoek in opdracht van het Verbond van Verzekeraars (VvV), de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland. Doel was het meten van de loyaliteit en tevredenheid van zakelijke klanten van schade- en inkomensverzekeraars. MarketResponse werkte hiervoor samen met het Data Analytics Centre (DAC) van het VvV. Het DAC wil meerwaarde halen uit data voor de aangesloten verzekeraars en andere stakeholders. Dit aan de hand van klantonderzoek, maar ook door nieuwe databronnen te ontsluiten en (open) databronnen te combineren. Daarmee kan het DAC nieuwe inzichten op maatschappelijk relevante thema’s bieden.
In totaal acht verzekeraars
In het klantonderzoek van MarketResponse kwam op basis van de Net Promotor Score (NPS) Centraal Beheer net als in 2019 als beste schadeverzekeraar uit de bus. Sazas behield haar positie uit 2019 als beste inkomensverzekeraar. Overall gaven de bijna 2.600 bevraagde zakelijke klanten van in totaal acht verzekeraars gemiddeld een hogere beoordeling voor dienstverlening, premie en de verzekering zelf dan in 2019. Met name de informatie op websites en het contact per e-mail en telefoon beoordelen de zakelijke klanten beter dan een jaar eerder. Ruimte voor verbetering is er ook, als het gaat om de manier waarop verzekeraars omgaan met vragen van hun zakelijke klanten.