Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Medewerkerbeleving: de orde van de dag

14-01-2016

Iedereen heeft wel eens een mindere werkdag. Daar is niks mis mee. Vaak blijven deze onopgemerkt en lost de mineur vanzelf op. Maar soms helpt het als de werkgever een helpende hand of een luisterend oor biedt. Dan moet je natuurlijk wel in de gaten hebben dat er wat speelt bij de medewerker. En dat kan eigenlijk heel makkelijk.

Een keer per jaar is te weinig

Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek meet je een keer per jaar hoe een medewerker zich op het werk voelt. Dit levert interessante informatie op en leidt tot constructieve verbeteracties. Maar drukke dagen, dipjes of juist de hoogtepunten verdwijnen hierbij al snel naar de achtergrond. Het is ook een beetje raar om 7 maanden na dato te zeggen dat je een week heel erg gestrest bent geweest. Terwijl dat soort dagen juist veel impact hebben op je werkgeluk. Jaarlijkse onderzoeken en gesprekken met  de leidinggevende zijn de momenten waar een medewerker zijn mening geeft over het werk. Dit is te weinig. Het dagelijks feedback geven is wat past bij deze tijd.

‘Hoe was je werkdag?’

Waarom niet iedere dag vragen: ‘Hoe was je werkdag?’. Elke dag voordat de werknemer naar huis gaat geeft hij met een blije, neutrale of boze smiley aan hoe de werkdag is verlopen. Eenvoudig via een app op de telefoon of email deze vraag beantwoorden geeft inzicht in het dagelijks sentiment van de medewerkers.

Een kwestie van pieken en dalen

Elke dag een score geven aan de werkdag. Hoogtepunten en dieptepunten. En dat vervolgens allemaal op een rijtje kunnen terugzien. Dat geeft een manager veel inzicht in de gemoedstoestand van de medewerker. En of hij wel of niet in gesprek moet gaan met de medewerker. Na een paar dagen boze smileys is het misschien een goed idee om eens om tafel te gaan. Is er iets aan de hand? Gaat het thuis niet zo lekker? Heb je ruzie met een collega? Is de werkdruk misschien te hoog? Is er iets ongewoons gebeurd die dag? Wellicht dat je als werkgever meteen iets kan doen om de werkervaring voor je werknemer iets aangenamer te maken. En mocht er geen aanleiding zijn om direct in te grijpen, biedt het verloop van de dagelijkse medewerkerbeleving mooie input voor het jaargesprek.

Meer dan alleen een vraag

Deze enkele vraag is goed voor de werknemer, maar er is meer! Deze informatie kun je goed koppelen aan andere metrics. Denk aan productie, ziekteverzuim of klantoordelen. Neem een callcentermedewerker. Hoe waardevol is het om de oordelen van de klanten die de medewerker die dag telefonisch helpt in verband te brengen met de werkbeleving van die medewerker op diezelfde dag? Bevlogen medewerkers zijn namelijk de basis voor tevreden klanten!

Het stellen van een enkele vraag aan het einde van de werkdag heeft zijn toegevoegde waarde al meer dan eens bewezen. In het verleden was er al de optie om het dagelijks sentiment te meten, maar pas nu lijkt de methodiek echt voet aan de grond te krijgen. Wij zien kansen voor werkgevers om het beste uit hun medewerkers te halen. Dit lukt pas echt goed als de medewerkers lekker in hun vel zitten. Dit is voor ons dan ook het moment deze methodiek in een nieuw jasje te steken en deze opnieuw te introduceren. Passend bij de wensen en (technische) kansen van deze tijd. Op individuele basis data verzamelen en monitoren. Voor ons is het één plus één is twee.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.