Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Millennials managen doe je door proces-denken los te laten.

05-09-2016

De sociologische omschrijving kennen we nu wel: ze zijn gewend aan een constante stroom van informatie, schakelen gemakkelijk tussen meerdere platforms tegelijk. En ja, meestal weten ze behoorlijk goed hoe de wereld in elkaar zit. En ja, dat maakt ze tot potentieel geweldige werknemers.Tot zo ver het gelijk van de managementsites. Maar hóe laat je een generatie floreren die totaal anders werkt dan jij? Beste lezer, als je net als ik geen dertig meer bent. heb ik de 3 regels voor je: vergeet je lineaire proces-denken, zorg voor het juiste team en geef feedback.

1 Lineair versus systeemdenken

Het verschil tussen generaties heeft vooral te maken met de aangeleerde manier van werken. Wij, de oudere generatie, werken zeer procesmatig projecten af. We gaan lineair, stap voor stap naar een doel toe.

Millennials daarentegen, denken groter en ruimer. Het zijn meer systeemdenkers: zij bekijken de vraag/het probleem in zijn geheel, én kijken naar de omgeving, de wereld. En dat is een geweldige eigenschap. Want waar wij de werkelijkheid veelal reduceerden tot zeer beperkte processen/relaties/interacties (lineair), bekijken zij alles in relatie tot elkaar (systeem).

En dat laatste is een kwaliteit die ze tot medewerkers maakt waarvan je unieke oplossingen kunt verwachten. Als… je dus je eigen lineaire denken uitschakelt en gehoor geeft aan de twee voorwaarden die een nieuwe generatie van ons vraagt: teamsamenstelling en feedback.

2 Teamsamenstelling

Door vraagstukken in een breder perspectief te plaatsen, heb je mensen nodig die ‘het totaal’ kunnen overzien. Dat vraagt om multidisciplinaire teams.

Zet dus een social media jongen naast een data-analist, iemand die goed is in productontwikkeling naast een ergonoom. En zorg er altijd voor dat de klant deel uitmaakt van het team. Dan weet je zeker dat de klant krijgt wat hij verwacht.

Omdat het team als geheel verantwoordelijk is voor het resultaat nemen zij op basis van inzicht besluiten, niet op basis van mandaat. Dit motiveert mensen hun kennis te activeren en zelf besluiten te nemen. Je kunt je voorstellen wat dit doet met verantwoordelijkheidsgevoel en de trots van je medewerkers.

3 Feedback

Millennials houden van terugkoppeling en feedbackmomenten. Logisch, want a) zijn ze eraan gewend, op sociale media krijgen ze tig reacties per dag. En b) is feedback onontbeerlijk in systeemdenken. Immers, verander je één variabele, dan kan dat effect hebben op een andere variabele, die vervolgens weer invloed kan hebben op die eerste variabele.

De veelzijdigheid van het systeemdenken vereist een constante terugkoppeling. In het lineaire denken waarmee wij zijn opgegroeid werd weinig tot geen aandacht besteed aan dergelijke feedback loops. (Hoeveel projecten zijn er niet mislukt, doordat goede ideeën van jou geen gehoor vonden?).

Dus zorg voor een team waarbij de klant ook vertegenwoordigd is en houd een dagelijkse team-startup (denk aan de hilarische politieserie Hill Streets Blues), waar steeds 3 zaken worden besproken:

  • Wat hebben we gerealiseerd sinds vorige startup?
  • Wat gaan we doen tot de volgende startup?
  • Wie loopt waar tegen aan en welke hulp is daarbij nodig?

Het prettige is dat iedereen van elkaar weet waar ze mee bezig zijn. En natuurlijk ook hoe het zit met de workload en waar de eventuele ‘bottleneck’ in het team zit.  Jouw rol als leidinggevende is duidelijk: jij coacht het team in het totale ontwikkelproces. Omdat de klant ook vertegenwoordigd is in het team, geeft deze richting en bepaalt de prioriteiten.

Heus, een nieuwe generatie is gewend aan terugkoppeling. Ze beschouwen feedback van jou en de klant niet als kritiek, maar als volkomen logisch.

En nu

Natuurlijk, wij oude lineaire bazen, we proberen het wel, dat anders denken over management. We hebben werkvormen bedacht als Lean en Agile, oftewel kort cyclisch werken, met veel aandacht voor (klant)waarde en fouten. Je kent de methode Scrum, waarin een zelfsturend team, de klant, de gebruiker en de opdrachtgever zijn aangehaakt.

Maar beste generatiegenoten, dit soort proces-schema’s werkt nog veel beter als je ruimte geeft aan het systeemdenken van je nieuwe medewerkers. Werken met millennials is vooral een organisch proces, waarin teams en feedback het verschil maken.

Wie daar voorbeelden van wil horen, mag mij bellen.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.