MVO Stakeholderconsultatie
Duurzaamheid is niet één of andere hype die wel weer overwaait. Het is een maatschappelijke trend. Maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je dan ook niet omdat het hoort. Of omdat het loont. Dat doe je voor een betere bedrijfsvoering én voor de omgeving.
Consumenten verwachten dat ook jouw organisatie maatschappelijke verantwoording neemt. Doe je dat niet, heeft dat een nadelig effect op je reputatie. In het onderzoek naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland blijkt dat organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen, beter scoren op klantvriendelijkheid. Niet voor niets is de 7e Gouden Regel voor klantvriendelijkheid: heb oog voor mens en maatschappij. Bekende MVO-georiënteerde organisaties als ASN Bank en Greenchoice scoren hoog op deze regel. Maar ook Efteling wordt hier goed op beoordeeld.
Het is duidelijk, zonder oprechte belofte op het gebied van mens en maatschappij, heeft je organisatie geen toekomst. Producten en diensten moeten van maatschappelijk nut zijn, een positieve bijdrage leveren of impact hebben. Zo niet dan ben je als organisatie niet alleen minder aantrekkelijk voor voor (potentiële) klanten, maar ook voor beleggers, investeerders en medewerkers. Kortom, je bent niet ‘future-proof’.
Maar wat verwachten jouw stakeholders op MVO-gebied? Zien en waarderen ze jouw inspanningen? Hoe richt je jouw MVO-beleid in? MarketResponse geeft antwoord op die vragen.
Stakeholder Engagement Survey
De Stakeholder Engagement Survey van MarketResponse en b-open geeft invulling aan stakeholderconsultatie, zoals in de GRI richtlijnen (G4) wordt verlangd. En het legt kansen bloot die anders onontdekt zouden blijven. Hoe zien stakeholdergroepen jouw MVO-beleid? Geloven ze het? Vinden ze het wel efficiënt? Doelgericht? Terecht?
MVO leefstijlkaart
MarketResponse heeft duurzaamheid letterlijk op de kaart gezet. Op basis van het BSR-model hebben wij samen met Heartbeat Strategy vijf typen duurzaamheidsconsumenten getraceerd. Die vijf zijn door vertaald naar de hele Nederlandse bevolking. Dat levert een MVO kaart van Nederland op. Met die kaart weet jij jouw doelgroep te identificeren en te bereiken.