Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Nieuwe campagne mobiliseert sociale omgeving van kinderen die het moeilijk hebben

19-12-2023

In Nederland maakt een op de vier kinderen en jongeren meer dan twee ingrijpende jeugdervaringen mee. Dat varieert van emotionele verwaarlozing tot het meemaken van een vechtscheiding of gepest worden. Dergelijke ervaringen kunnen leiden tot echte fysieke consequenties zoals schadelijke stress, ongezond gedrag en chronische aandoeningen. Zo heeft een kind dat vier ingrijpende ervaringen meemaakt later bijna vier keer zoveel kans op longziekten, twee keer zoveel kans op diabetes en loopt het een vijf keer zo groot risico op chronische depressiviteit.

Je monster de baas

Om deze problematiek uit de taboesfeer te halen lanceerden gezondheidsfondsen vorig jaar de campagne ‘Je monster de baas’. Deze campagne stimuleert jongeren om te praten over hun ervaringen thuis (zie www.jemonsterdebaas.nl). Nu zet De Gezonde Generatie, een initiatief van samenwerkende gezondheidsfondsen, een vervolgstap met de nieuwe campagne ‘Offline Influencers’ die zich richt op het mobiliseren van de sociale omgeving van deze jongeren.

‘Offline Influencers’ benadrukt het belang van positieve jeugdervaringen en de impact van oprechte aandacht van volwassenen. Deze aandacht beoogt de stress te verminderen en de veerkracht en gezondheid van jongeren te bevorderen. Ondersteund door negen vermogens- en kinderfondsen is de campagne op 18 december 2023 van start gegaan met uitingen op tv, in bioscopen en op social media.

Volwassenen inspireren

Het doel van de campagne is om elke volwassene in de omgeving van jongeren te inspireren om een ‘offline influencer’ te zijn. Met deze term worden mensen aangemoedigd om actief betrokken te zijn bij het leven van jongeren die het moeilijk hebben. Meer informatie biedt www.offlineinfluencers.nl.

MarketResponse ondersteunt deze belangrijke boodschap en moedigt lezers aan om mee te helpen met het verspreiden ervan.