Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Ode aan ouders: het belang van de eerste duizend dagen

06-10-2021

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in de eerste duizend dagen van een kind – grofweg van conceptie tot de tweede verjaardag- de basis wordt gelegd voor de ontwikkeling en gezondheid. Dankzij een gezonde start wordt onder andere de kans op een chronische ziekte aanzienlijk verminderd. Om ouders in deze periode te waarderen en te steunen hebben twintig samenwerkende gezondheidsfondsen een campagne opgestart. De campagne ‘ODE AAN OUDERS’ is onderdeel om de gezondste generatie ter wereld te realiseren in 2040.

Een ode aan ouders

Onderzoek naar het gedrag van ouders

Omdat de samenwerkende gezondheidsvragen veel vragen hadden over de kennis en behoeften van ouders in deze periode, heeft De Gezonde Generatie de hulp van MarketResponse ingeschakeld. Zijn ouders zich bewust van het belang van de eerste levensfase van het kind voor de ontwikkeling? En weten zij welke impact hun gedrag hierop heeft? Weten ouders wat zij wel en niet moeten of kunnen doen? Maar ook: hoe voelen ouders zich in die eerste duizend dagen?

Om daar antwoord op te kunnen geven hebben wij mensen met een kinderwens, zwangeren en ouders van kinderen tot 2 jaar ondervraagd. Uit het onderzoek is gebleken dat ouders tevreden zijn over hoe ze het zelf doen, maar dat ze ook onzeker zijn of het wel goed (genoeg) doen. Veel ouders willen het namelijk nóg beter doen, maar zij weten niet altijd hoe, of hebben niet voldoende tijd, middelen of energie om het rond te krijgen. 91% ervaart het ouderschap als een zware taak, maar 67% voelt zich snel tot last waardoor zij niet om hulp vragen.

Waardering en steun voor ouders

De campagne ‘ODE AAN OUDERS’ wil dan ook ouders steunen en waarderen, en laten zien dat af en toe twijfelen heel gewoon is. Er zijn immers veel meer ouders die het soms zwaar hebben. Het voornaamste doel van de campagne is de ouders te stimuleren om de beste ouders te zijn die ze kunnen zijn.

In het onderzoek hebben we het BSR-model gebruikt om verschillende oudertypen te onderscheiden. We vonden zes verschillende oudertypen. Van superambitieuze ouders die bijna projectmatig ‘plan kind’ aanpakken tot ouders die alleen aan go-with-the-flow doen, en van ouders met strenge regels en fatsoen tot ouders die hun kind alle ruimte geven om zichzelf te vinden.

Over De Gezonde Generatie: De Gezonde Generatie is een initiatief van twintig gezondheidsfondsen. Als gezondheidsfondsen willen zij dat kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, gezonde en gelukkige volwassenen. Daarom investeren ze met het programma Gezonde Generatie in de gezondheid van toekomstige generaties. Meer weten over het belang van de eerste 1.000 dagen? Kijk op de website.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.