Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Oké is vaak beter dan wow!

31-10-2023

Wij streven ernaar de klantverwachtingen te overtreffen. Dat beweren veel organisaties en ik wens ze veel succes. Ten eerste is het bijna niet vol te houden. Een klant bij wie je de verwachtingen hebt overtroffen, neemt die extra service als maatstaf en rekent erop dat het bij elk volgende contact nog weer beter en mooier wordt. Zo raken klantverwachtingen in de overdrive en daar valt op een gegeven moment niks meer te overtreffen. Bovendien, veel klanten zijn allang blij als de service en producten gewoon goed zijn en steeds voldaan wordt aan verwachtingen.

Klanten zitten meestal helemaal niet te wachten op toeters en bellen. Goed is goed genoeg en met name gemak en geen gedoe worden op prijs gesteld. Organisaties die dit onderkennen, doen er verstandig aan om de customer effort score (CES) als KPI te overwegen. Hoeveel moeite moet een klant doen om jouw diensten en producten af te nemen?

Effortless experience

Gewoon doen wat je belooft en klanten moeite besparen is namelijk al uitdagend genoeg. Consumenten gebruiken verschillende kanalen door elkaar en verwachten overal moeiteloze service. Niet alleen aan de telefoon, maar ook online en mobiel. Niet alleen na de aankoop van een product, maar ook vooraf. Niet alleen tijdens reguliere openingstijden, maar altijd. Laten we dat dus eerst maar eens regelen, voor we gaan denken aan het overtreffen van verwachtingen. Het bieden van een effortless experience lijkt een realistischer perspectief dan de orgastische wow-ervaring die vaak als het te bereiken doel wordt gepresenteerd.

Chef callreductie en maildeflectie

Voor klantcontactmanagers is dit misschien een ontnuchterende uitkomst. In plaats van alle klantcontacten te omarmen als prachtige kans, is het namelijk beter om consequent te sturen op het voorkomen van onnodig contact. Natuurlijk wil je liever ‘chief customer delight’ op je kaartje dan ‘hoofd callreductie en e-maildeflectie’. Maar: als we het écht makkelijker willen maken voor onze klanten, moeten we beter voorkomen dat ze ons nodig hebben. Denk daarbij in eerste instantie vooral aan een focus op gebruiksvriendelijke webpagina’s, heldere facturen, begrijpelijke manuals en polissen in Jip & Janneke-taal.

CES als KPI

Klantcontactmanagers vinden waarschijnlijk dat deze aspecten buiten de eigen verbeterscope liggen en dat verantwoordelijke afdelingen (billing, product development, etc) meestal minder ontvankelijk zijn voor klantsignalen. Daar is een uitstekende remedie voor: voer de customer effort score in als klantgerichte KPI. Vraag klanten of publiek na een contactmoment hoe moeilijk of makkelijk het is om iets gedaan te krijgen binnen de organisatie. Het rapportcijfer op deze vraag is een goede indicatie van de complexiteit die de klant ervaart in het regelen van iets binnen jouw organisatie. Een aansluitende verdiepingsvraag geeft concrete inzichten in het waarom van de scores.

Organisaties die CES hebben geïmplementeerd als KPI, ervaren vaak dat het cijfer intern een eye opener is en dat met name de kwalitatieve toelichting concrete handvatten biedt voor organisatiebrede verbetering. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.