Het Onweerstaanbaarheidsmodel, de overtuiging en de professionals
Op 1 mei verscheen De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel. Het boek wijst bedrijven een weg uit de commodity-valkuil. Hoe ontsnap je aan een wereld waarin merken, producten en diensten steeds meer op elkaar lijken? Op marketresponse.nl een vijfdelige serie publicaties rondom het boek. Slotaflevering 5: het Onweerstaanbaarheidsmodel, de overtuiging en de professionals.
De serie publicaties uit De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel besluiten we met een round-up. Waarin de auteur spreekt over zijn Onweerstaanbaarheidsmodel. Afgerond met een greep uit de interviews, waarin professionals hun kijk geven op het belang van positionering en innovatie in een nieuwe tijd.
De Onweerstaanbaarheidstheorie is geschreven vanuit het rotsvaste geloof dat innoveren niet de ongrijpbare, vreeswekkende bol is waar zo veel ondernemers en managers het voor houden. Ik ben ervan overtuigd dat innoveren is te leren, sterker nog: vooral een kwestie is van logisch nadenken.
De Onweerstaanbaarheidstheorie draait om vier constateringen:
- Je kunt veranderingen negeren, maar in het tempo waarin markten nu veranderen is het dan snel met je afgelopen.
- Frustratie over afnemend succes is dodelijk. Wat je doet wás altijd goed, maar is het nu niet meer. Dus moet je veranderen.
- Dat technologie jouw markt ontwricht, nieuwe partijen het leven voor klanten veel gemakkelijker en aangenamer maken, is onvermijdelijk.
- Omarm de nieuwe tijd.
Met het Onweerstaanbaarheidmodel vindt iedereen zijn eigen, unieke plek. Het onderscheidt innovaties op product-, service- en marketingniveau. Met daarbinnen twaalf ‘verschilmakers’. Je unieke plek vinden is daarmee een kwestie van logisch nadenken, analyseren en aanwijzen geworden.
Voor het boek sprak ik met vele professionals. Ze onderstreepten ‘De Onweerstaanbaarheidstheorie’ en gaven er verdieping aan.
Greo Belgers
Director marketing international bij Triodos Bank over wat er in de wereld aan de hand is en hoe zijn bank daarop inspeelt:
“In de wereld van vandaag en morgen is polarisatie een groot thema. Als samenleving hebben we te maken met overstressed citizens, active citizens, obedient citizens en pragmatic citizens. Deze groepen zijn er altijd wel geweest, maar in vrij stabiele verhoudingen en omvang. Nu is er een duidelijke beweging zichtbaar waarin de obedient en active citizens in omvang afnemen, terwijl het aantal overstressed en pragmatic citizens toeneemt. Had Triodos Bank tot nu toe vooral een sterke aantrekkingskracht op de active citizens, een enorm maatschappelijk betrokken groep, nu wordt ook de groeiende groep pragmatic citizens belangrijker: goed opgeleide mensen die niet zo veel hebben met traditionele landelijke politiek, maar des te meer met alles wat van belang is in hun nabije omgeving en juist daar het verschil willen maken.”
Camiel Rutten
Business development manager bij Qander Consumer Finance, spreekt uit eigen ervaring en visie over de kansen van de embedded services-strategie zien:
“Online distributie van kredieten werkt niet, het is ingehaald door de tijd. De regelgeving voor het verstrekken van krediet is zo veranderd, dat het niet meer past bij een online realtime model. Zelf hebben we geen groot marketingapparaat, daarom doen we vooral aan co-branding met bedrijven als Hudson’s Bay, Lufthansa en Knab. We gaan mee op hun naam, kanalen en loyalty-programma. Daarbij richten we ons voortdurend op het creëren van nieuwe toegevoegde waarde voor de klant. Uniek is bijvoorbeeld ons volledig digitale aanvraagproces.”
Jan Hamburger
Manager commercie, Turien & Co. Werkt bij een dienstverlener bij uitstek, een van de grootste assuradeuren van Nederland. Zelf is hij een van de grootste pleitbezorgers van ‘anders denken’:
“De dagen van de traditionele dienstenmerken voor de massa zijn geteld. Het denken van verzekeraars wordt sterk bepaald door het denken als juristen. Die lopen vaak toch een paar decennia achter.”
Lees hier het interview met Jan Heuvel.