Reputatieonderzoek als onderbouwing voor het nieuwe, duurzame verhaal van Gasunie
Met een betrouwbare infrastructuur voor energievoorziening bouwt Gasunie op een vernieuwende, daadkrachtige manier aan een duurzame toekomst voor Nederland. De meeste mensen weten dit niet. Hoog tijd om dat te veranderen. Het onderzoek dat MarketResponse deed naar de reputatie van Gasunie vormt daarvoor de onderbouwing.
Energienetwerkbedrijf Gasunie krijgt een nieuwe, meer zichtbare rol in de energietransitie waarin de organisatie zich maatschappelijk veel meer moet gaan verantwoorden. Dat vraagt om een herpositionering en een bijbehorende, vernieuwde strategie. “Om het bestuur goed te kunnen adviseren wat dat betekent op het vlak van reputatiemanagement hadden we een goede onderbouwing nodig. De resultaten van het onderzoek van MarketResponse geven ons daartoe mooie, nieuwe handvatten. Het is belangrijk dat je kunt verantwoorden waarom je dingen doet in je communicatie. Dit reputatieonderzoek vormt het fundament voor scherper strategisch aan de wind varen en een goed, steekhoudend verhaal”, aldus Cathelijne van der Heijden, strategisch communicatieadviseur energietransitie bij Gasunie.
Technische mensen en vernieuwende denkers
Voor het kwalitatief en kwantitatief onderzoek benaderde MarketResponse alle stakeholdergroepen van Gasunie, variërend van eigen medewerkers, leveranciers, investeerders, afnemers en netbeheerders tot ngo’s en het Nederlandse publiek. “We hebben geen consumenten als rechtstreekse klant. Alleen al vanwege onze maatschappelijke rol en onze behoefte aan veel nieuwe medewerkers, zowel technisch geschoolde mensen als vernieuwende denkers, is de perceptie van het algemene publiek ook van groot belang. Eigenaar en beheerder van het landelijk gastransportnet Gasunie Transport Services houdt wel regelmatig klanttevredenheidsonderzoek, voor Gasunie-breed was dit de eerste keer dat we een reputatieonderzoek lieten uitvoeren.”
Betrouwbare partner met veel expertise
Als het gaat om het imago bij het algemeen publiek is er nog aardig wat werk aan de winkel, zo blijkt uit het onderzoek. “We zijn niet heel erg bekend. Van het Nederlandse publiek kent circa 60% de naam Gasunie niet eens. Van de 37% die onze naam wel kent weet de ongeveer helft niet wat we doen. Die denkt bijvoorbeeld dat we gas winnen en associeert ons met aardbevingen. Wel scoren we hoog bij de stakeholders waarmee we samenwerken. Die zien ons als een betrouwbare partner die veel expertise in huis heeft. Dat is heel prettig voor de samenwerking in de energietransitie.“
Een mix van allerlei soorten energie
De opgave waar Gasunie met name voor staat is de eigen rol de komende jaren beter zichtbaar maken. “Die rol verandert en dus moeten we een vertaalslag maken, aan mensen die niet eens weten dat Gasunie bestaat. We moeten uitleggen dat de energievoorziening in de toekomst een mix zal zijn van allerlei soorten energie. Met onze infrastructuur zorgen we ervoor dat huizen worden verwarmd en dat de industrie kan blijven draaien. We stappen over van fossiele energiebronnen naar duurzame, zoals waterstof, warmte en groen gas. We kunnen onze infrastructuur daar goeddeels voor hergebruiken, dus dat is aantrekkelijk voor de betaalbaarheid van de energietransitie. Dat vraagt ook een vernieuwing van de eigen organisatie. We staan in de startblokken om te laten zien dat we bouwen aan een duurzame toekomst, op een verbindende, vernieuwende en daadkrachtige manier.”
MarketResponse hield een breed kwalitatief en kwantitatief reputatieonderzoek onder alle stakeholdergroepen van Gasunie. Dit is gedaan met een wetenschappelijk model als basis dat is aangesloten op de context van Gasunie. Het onderzoek levert onder andere inzicht op in de drivers van de reputatie en de communicatieve thema’s die de belangen van zowel Gasunie als van de stakeholders bijeenbrengen.
Meer weten? Download onze gratis whitepaper “Een goede reputatie is goud waard’. Of neem contact op met Fred Roodbeen, principal consultant, via fred.roodbeen@marketresponse.nl