In 3 stappen naar een data-driven organisatie
Marketing wordt steeds meer datagedreven. Veel organisaties hebben waardevolle data in huis, zonder daar volledig bewust van te zijn. In theorie zouden meer gegevens ook meer inzicht kunnen betekenen voor datagedreven marketing. En daarmee natuurlijk het vergroten van marktkansen en omzet. Echter, veel organisaties weten niet goed wat ze ermee kunnen, en hoe ze de data het beste kunnen inzetten ter verbetering van het resultaat.
Wij helpen je in 3 eenvoudige stappen naar een data driven organisatie:
Stap 1: Data bijeenbrengen, ontsluiten en interpreteren
Het klinkt ingewikkelder dan het is, en toch lukt het veel data driven organisaties niet: data bijeenbrengen. Maar wanneer alle data in een bedrijf gecombineerd kan worden, geeft dit enorm veel voordeel. Veelal zijn de data verspreid over verschillende afdelingen en in verschillende bronnen. Denk bijvoorbeeld eens verder dan klantinformatie, websitebezoek of online orders. Ook data uit bijvoorbeeld enquêtes, social media, loyalty cards, servicesystemen of producten zijn enorm interessant om bij elkaar te brengen. Deze gegevens bij elkaar is al best veel. Vervolgens kan het ook nog verrijkt worden met externe data, zodat een beter beeld gekregen wordt van de klanten, relaties en de motivatie waarom al dan niet iets met je willen. In data kunnen bijvoorbeeld groepen ontdekt worden, maar ook trends, voorspellingen en beslissingen kunnen op basis van deze uitkomsten worden genomen.
In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt, hoeft het bijeenbrengen van data ook niet heel veel tijd (en dus geld) te kosten. Ook daar zijn tegenwoordig heel handige data driven marketing tools voor waar een data driven consultant je graag meer over vertelt.
Stap 2: Analyseren en interpreteren van marktkansen
Na het bijeenbrengen en analyseren ontstaan veelal inzichten die nog niet waren verwacht. Zo kunnen bijvoorbeeld compleet nieuwe markten ontdekt worden of nieuwe proposities ontstaan, alleen al doordat diverse datastromen met elkaar gecombineerd worden. Het is heel waardevol om te weten wat iemand motiveert en waar hij of zij op reageert. Hiermee kun je niet alleen de marketing- en communicatieboodschap aanpassen, maar ook de producten, dienstverlening en zelfs de organisatie. Door de verkregen inzichten kunnen bijvoorbeeld nieuwe markten of klantgroepen ontdekt worden. Er zullen kansen naar voren komen. Ook bijvoorbeeld efficiency kansen, omdat je weet wie je waarvoor moet benaderen, op welk moment en met welke boodschap. Doordat je geen mensen benadert die toch niet echt geïnteresseerd zijn, verspil je geen resources.
Een data driven business zorgt ervoor dat wat je aanbiedt relevant is. Want zodra iemand iets relevant vindt, is diegene geïnteresseerd en bereid tot conversie. Daarom is het zo belangrijk om data-analyse de basis te laten zijn voor proposities en communicatie. Weten wat iemand wil op welk moment hoeft geen kunst meer te zijn. Dat kan tegenwoordig heel snel en goed geregeld worden door een data driven consultant.
Stap 3: Inrichten van de geautomatiseerde omgeving
Datagedreven werken is geen eenmalige actie. Het is een strategie die ondersteunend is aan de doelstelling van de data driven organisatie. Het is belangrijk dat de standaard werkzaamheden goed zijn ingericht, want dit wil je niet handmatig hoeven doen. Een simpel voorbeeld is een communicatieflow waarbij iemand automatisch een reactie krijgt na het triggeren van een actie, bijvoorbeeld een klik op de website. Maar ook een fysiek bezoek kan een flow in gang zetten. Op voorhand kan bedacht worden hoe je een bepaalde klantgroep wilt werven, uitbouwen, behouden of terugwinnen. Dit kan allemaal op voorhand geautomatiseerd ingeregeld worden. Van belang is om te blijven monitoren en te blijven analyseren. Hierdoor blijven de proposities en de product-markt-combinaties zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Nu is het zaak om de communicatie ook af te stemmen en in te richten. Met de juiste communicatie herkent de relatie zich in de boodschap, voelt hij zich aangesproken en ervaart hij een optimale klantbeleving, waardoor hij of zij zich verbonden voelt met je organisatie.
Slimme analyses maken het mogelijk om nieuwe klantgroepen te vinden en nieuwe proposities te ontwikkelen voor data driven business. De effectiviteit van door data gedreven marketingcampagnes is real-time te volgen; testen en bijsturen is een continu proces. Dit alles leidt tot snellere conversies, hogere opbrengsten en een beter inzicht in klantgroepen en klantwaarde. Oftewel kun je de (potentiële) klant beter en sneller van dienst zijn. Hierdoor kun je bouwen aan een langdurige en diepgaande klantrelatie, waarbij de klant zich gewaardeerd en geholpen voelt. Dat is wat je van een data driven business en data driven organisatie mag verwachten. En eventueel van een data driven consultant.
Ben je er nog niet uit hoe de business case eruit zou moeten zien? Met een Proof of Concept kan de waarde van door data gedreven werken snel worden aangetoond! Wil jij ook een data driven organisatie? Neem contact met ons op!