Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Referentiekader topmanagement is dé valkuil bij strategische communicatie over coronamaatregelen

20-04-2020

Iedere leider die deze dagen ongemakkelijke boodschappen moet overbrengen aan klanten, leveranciers of medewerkers merkt dat dit in de praktijk vaak niet meevalt. Er is héél veel te vertellen, omstandigheden veranderen voortdurend en de eigen emoties (leiders zijn ook maar mensen) vertroebelen het zicht op de essentie.

“In zo’n situatie heeft het topmanagement vaak behoefte aan een ervaren externe communicatiestrateeg”, stelt Jos Frijters, founder van Reputations en associate marketingdirecteur bij MarketResponse. “De eigen communicatieadviseurs zitten zelf vaak al te diep in de materie of zijn persoonlijk te veel betrokken bij mogelijke consequenties. Het gaat erom dat je met een frisse, rationele blik van buiten naar binnen kijkt. Vervolgens snel hoofd- van bijzaken kunt scheiden om zo tot de essentie, de kern te komen. Ik heb in die rol inmiddels al heel wat directies begeleid bij strategische communicatie over reorganisaties, fusies en overnames. Tijdens de financiële crisis was het zo’n beetje mijn dagelijks werk.”

“Het begint met een doordachte kernboodschap. Die vertaal je vervolgens naar heldere, begrijpelijke taal in een passende toonzetting. Je toont gezag en bent zichtbaar in control, maar ook invoelend. Je verhaal laat zo min mogelijk ruimte voor ‘eigen’ interpretatie door jouw publiek. Maar voor je dit resultaat bereikt, moet je wel wat valkuilen vermijden.”

“Ik heb ervaren dat de allerbeste communicatiedirecteuren het lef hebben in tijden van crisis een second opinion te vragen aan een externe strateeg.”

Jos Frijters

Snel, maar niet té snel handelen bij communicatie over corona

De kunst is volgens Frijters om heel snel te werken, maar anderzijds niet te snel tevreden te zijn. “Vóórdat je naar buiten gaat moet je je eigen boodschap en verhaal helemaal ‘grillen’. Er zoveel mogelijk gaten in schieten en juist die vragen stellen die het managementteam helemaal niet verwacht. Dé valkuil van topmanagers en bestuurders is hun referentiekader. Zij kunnen zich vaak niet voorstellen dat hun publiek bepaalde zaken niet weet, niet begrijpt of anders uitlegt dan zij zelf zouden doen. Met als risico dat het ogenschijnlijk zo goed voorbereide verhaal veel onverwachte vragen oproept of zelfs voor verwarring en onrust zorgt.”

Journalistieke werkwijze werpt vruchten af

Zijn journalistieke roots komen Frijters bij deze adviezen goed van pas. “Niet alleen omdat ik getraind ben om lastige vragen te stellen en ook nog eens heel vervelend dóór kan vragen, maar juist ook omdat ik met mijn team snel inhoudelijk sterke, bondige antwoorden op die vragen kan formuleren. Die input helpt dan weer bij het aanscherpen van de kernboodschap. Dit proces zorgt er bovendien voor dat het verhaal inslijpt bij de leider die het moet overbrengen. Zo is hij of zij ook in deze coronacrisis optimaal voorbereid.”

Jos Frijters is associate marketingdirecteur bij MarketResponse en oprichter van Reputations.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.