Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Een bijzonder onderzoek en dito verslag voor Liander

20-07-2015
Infographic Liander Stroomstoring

Liander is netbeheerder van zo’n drie miljoen huishoudens in Nederland. Zij zorgen ervoor dat deze huishoudens voorzien worden van energie. Op 27 maart 2015 kampte een groot deel van Noord-Holland en een deel van Flevoland met een stroomstoring. Oorzaak? Een technisch defect in een hoogspanningsstation van Tennet. Liander is netbeheerder van het getroffen gebied en wilde weten hoe hun klanten de stroomstoring hebben ervaren met als doel de communicatie omtrent een storing in de toekomst te verbeteren.

Ingaan op beleving

Met persoonlijke interviews hebben we klanten – zowel zakelijk als consumenten – naar de stroomstoring gevraagd. Interviews zijn in zo’n geval geschikt. Want zo’n stroomstoring brengt nogal wat teweeg. En bij kwalitatief onderzoek heb je de kans om daar dieper op in te gaan. Wat bedoelt iemand met dat antwoord. Zit er niet meer achter dan op het eerste gezicht blijkt?

Infographic

De resultaten van het onderzoek zijn op verzoek van Liander kort gerapporteerd, inclusief een infographic (zie afbeelding). Een ideale manier om kort en overzichtelijk de resultaten te rapporteren. Infographics zijn vaak schematisch ingedeeld, maar voor Liander is gekozen voor een strip. Een gestructureerd verhaal, met de verschillende fasen duidelijk weergegeven, passend bij deze vorm van onderzoek.

Leuk dat er als onderdeel van het kwalitatieve onderzoeksproject een infographic wordt opgeleverd, dat doen we meestal alleen voor kwantitatief onderzoek. De infographic is leuk om te lezen bij de koffieautomaat en vestigt de aandacht op het onderzoek. De strip past bij deze vorm van onderzoek.

Beter bereik

Met behulp van de infographic op posterformaat zijn de resultaten breed gedeeld bij Liander. Op meerdere plekken zijn posters opgehangen. Zo worden meer collega’s bereikt dan via een traditionele rapportage.