Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

Top of Flop: ketchup van geredde tomaten

08-09-2017

Verspilling tegengaan is een hot issue. We kennen de ‘weggooien is zonde/ 35%-stickers’ van Albert Heijn al langer. Sinds een tijdje hebben zij de ‘buitenbeentjes’. Overgebleven aardappels en brood worden gebruikt om bier van te brouwen. Ook supermarkt Jumbo gaat de strijd tegen verspilling aan en geeft hier, samen met de Verspillingsfabriek, invulling. Eén van Jumbo’s anti-verspillingsoplossingen is verse ketchup van geredde tomaten. Ook nog eens minder suiker en zout dan gewone ketchup en toch lekkerder.

Gezond en duurzaam

Naast duurzaamheid is ook het gezonder maken van producten een hype. Mensen herkennen dan ook de behoefte aan gezonde en duurzame producten en geven aan weinig weg te gooien om verspilling tegen te gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.

Ook met de geloofwaardigheid zit het goed. Een ketchup gemaakt van verse tomaten met minder toevoegingen is naar verwachting lekkerder en gezonder. Ook gelooft een groot deel dat Jumbo graag duurzaam wil zijn.

De herkenbare voordelen van deze verse ketchup zorgen voor een aansprekend product. Dat men ook nog eens van plan is te gaan kopen. De prijs (1,99 ten tijde van het onderzoek, nu 1,49 red.) speelt een positieve rol. De aankoopintentie ligt na bekendmaking van de prijs zelfs nog iets hoger.

Uiteraard zijn er altijd bezwaren; er zijn gezinnen waar niet of nauwelijks ketchup wordt gegeten. Dit concept zal deze mensen niet overtuigen dit wel te gaan doen. Ook is de beperkte houdbaarheid een struikelblok. Toch is de nieuwsgierigheid gewekt.

Conclusie: top

Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.

geredde tomaten

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 140 Nederlanders online ondervraagd.

Meer Top of Flops vind je hier.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.