Top of Flop: ketchup van geredde tomaten
Verspilling tegengaan is een hot issue. We kennen de ‘weggooien is zonde/ 35%-stickers’ van Albert Heijn al langer. Sinds een tijdje hebben zij de ‘buitenbeentjes’. Overgebleven aardappels en brood worden gebruikt om bier van te brouwen. Ook supermarkt Jumbo gaat de strijd tegen verspilling aan en geeft hier, samen met de Verspillingsfabriek, invulling. Eén van Jumbo’s anti-verspillingsoplossingen is verse ketchup van geredde tomaten. Ook nog eens minder suiker en zout dan gewone ketchup en toch lekkerder.
Gezond en duurzaam
Naast duurzaamheid is ook het gezonder maken van producten een hype. Mensen herkennen dan ook de behoefte aan gezonde en duurzame producten en geven aan weinig weg te gooien om verspilling tegen te gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.
Ook met de geloofwaardigheid zit het goed. Een ketchup gemaakt van verse tomaten met minder toevoegingen is naar verwachting lekkerder en gezonder. Ook gelooft een groot deel dat Jumbo graag duurzaam wil zijn.
De herkenbare voordelen van deze verse ketchup zorgen voor een aansprekend product. Dat men ook nog eens van plan is te gaan kopen. De prijs (1,99 ten tijde van het onderzoek, nu 1,49 red.) speelt een positieve rol. De aankoopintentie ligt na bekendmaking van de prijs zelfs nog iets hoger.
Uiteraard zijn er altijd bezwaren; er zijn gezinnen waar niet of nauwelijks ketchup wordt gegeten. Dit concept zal deze mensen niet overtuigen dit wel te gaan doen. Ook is de beperkte houdbaarheid een struikelblok. Toch is de nieuwsgierigheid gewekt.
Conclusie: top
Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.
Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 140 Nederlanders online ondervraagd.
Meer Top of Flops vind je hier.