Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde pagina's
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Gerelateerde evenementen
Alle resultaten

Top of flop: Coca-Cola Life

17-03-2015

Twijfel over groene cola

Coca-Cola Life is de nieuwste variant binnen de Coca-Cola lijn. Verpakt in een opvallend groen design, claimt Coca-Cola een gezonder alternatief te bieden met dezelfde smaak als de normale variant. Het enige verschil: minder suiker. Het is namelijk gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong (Stevia) en bevat hierdoor een derde minder suiker en calorieën.

Score van het concept: Coladrinkers positief, anderen worden niet overtuigd

Onder het algemene publiek is er nog weinig interesse voor deze nieuwe variant. Ruim een derde vindt het wel aansprekend, maar minder dan één op de vijf zou het in zijn winkelwagen zetten. Voor een groot deel komt dit doordat een aanzienlijk deel van de Nederlanders geen frisdrank – of specifiek: Cola – drinkt. Zij worden nog niet overtuigd door de ‘gezonde claim’ om dit nu toch te gaan doen. Onder de (regular) Coladrinkers zien we dat zes op de tien het wel aansprekend vindt, en dat zelfs bijna de helft dit wel wil kopen.

Twijfel over Stevia

Naast de twijfel of Stevia nu echt wel zoveel beter is dan gewone suiker – en dat er nog altijd meer suiker in zit dan in Zero of Light – is men ook sceptisch over de smaak. Men verwacht dat het toch wel anders zal smaken, of heeft dit zelfs al ervaren. Respondenten die positief oordelen over het concept, zijn juist benieuwd naar die smaak en willen dit graag proberen.

Conclusie: Flop, mét potentie

De claim dat deze cola een gezonder alternatief is, wordt slechts ten dele geloofd. Coladrinkers zijn wel bereid om het een keer te proberen. Als de smaak positief wordt beoordeeld, heeft het nog potentie. Het is de vraag of hier veel groei zit, want deze groep ziet niet altijd de meerwaarde ten opzichte van de andere Coca-Cola varianten. Daarnaast zal Coca-Cola hiermee nauwelijks nieuw publiek aantrekken.

Over het onderzoek: Voor deze concepttest zijn in januari 2015, 134 consumenten in Nederland online ondervraagd.