Waarom je moet kiezen voor gedragsaanpak
Verdorie!
Je wilt dat je doelgroep ander gedrag laat zien; je klanten, burgers of misschien wel je collega’s. Je stelt een goed doordacht plan op. Je hebt sterke argumenten waarom je doelgroep in actie moet komen en een rake campagne ter ondersteuning. En toch krijg je niet het gewenste effect. Mensen komen niet in beweging. Of, nog erger: er komt weerstand.
Hoe kan dit?
Gedragsverandering is complex en dit bereik je niet zomaar met een mooie campagne en een stel logische argumenten.
- Veel van onze beslissingen nemen we onbewust: het grootste deel van ons gedrag gaat op de automatische piloot.
- Mensen reageren vaak direct op basis van primaire emoties, zoals angst of blijdschap, en denken daarna pas na.
- Wij mensen zijn behoorlijk irrationeel: we laten ons – zonder dat we dat door hebben – vaker leiden door emoties, gewoonten en anderen in onze omgeving dan door een puur verstandige afweging.
- Er is vaak een kloof tussen iets weten, het willen en het werkelijk doen. En soms doen we dingen zonder dat we het echt willen of weten.
- Veel te vaak zijn de argumenten die jij belangrijk vindt, niet dezelfde argumenten die de doelgroep belangrijk vindt.
- En soms is het gewenste gedrag te moeilijk en wordt er te veel gevraagd van de vaardigheden, hulpmiddelen of vertrouwen dat de doelgroep moet hebben.
Met gedrag aan de slag
Hoe pak je het dan wel aan? Met een solide aanpak gebaseerd op gedragspsychologie kom je tot betere oplossingen die aansluiten bij de menselijke aard. Bij MarketResponse bouwen we op een jarenlange ervaring met gedragsonderzoek. Dit zijn de lessen die wij geleerd hebben:
- Om gedrag te veranderen is een gefundeerde en gestructureerde aanpak nodig. Er zijn verschillende (proces)modellen en een bijna oneindige lijst van gedragsfactoren en gedragstechnieken. Laat je niet gek maken en volg het proces.
- Formuleer het probleem en je doelen zorgvuldig. Deze stap kan lastiger zijn dan je denkt.
- Zorg voor een diepgaand begrip van het gedrag. Wat is het huidige gedrag? Waarom doen mensen het zo? En wat weerhoudt ze, of zet aan tot het gewenste gedrag? Combineer bestaande (wetenschappelijke) kennis met frisse inzichten uit de dagelijkse praktijk van je doelgroep om antwoorden te vinden op deze vragen.
- Vervolgens moet je keuzes maken: welke factoren die gedrag drijven hebben de meeste impact? En bij welke subgroep?
- Daarna volgt het kiezen van een passende gedragstechniek met de grootst mogelijke impact. Of ga je voor een cocktail van technieken?
- Pas wanneer er een goed onderbouwd plan ligt, ga je ontwikkelen en feitelijk iets maken. Wordt het een campagne? Of ga je misschien aan de slag met keuzearchitectuur? Je oplossing is combineert de kracht van theorie (de gekozen techniek) en werkbaarheid in de praktijk.
Na deze stappen ben je klaar om je interventie uit te rollen. Of misschien start je met een experiment. Hoe dan ook: meet de resultaten om de effecten in kaart te brengen.
Tot slot, en niet onbelangrijk, gedragspsychologie als basis onder je plannen is inspirerend en geeft een bak aan energie
Ook zin om aan de slag te gaan met gedrag? We helpen je graag bij MarketResponse!
Neem eens vrijblijvend contact op met Floriska, Wouter of Lotteke.