Waarom scoort een commercial wel (of juist niet)?
Hoe komt het dat een commercial de juiste snaar weet te raken? Wat werkt wel en wat niet in advertenties? Hoe werkt het brein bij reclame? Het antwoord op deze vragen vind je in een whitepaper van MarketResponse, Ster en Bloakes.
Waardering of effect?
Voor een adverteerder is het een prettige verrassing als zijn reclame in februari een Gouden Loeki krijgt voor de mooiste, grappigste of meest tranentrekkende commercial. Mooi die waardering. Leuk voor het reclamebureau. Maar wat heb je aan die erkenning als jouw boodschap niet overkomt en je reclame niet de gewenste actie oplevert?
Hoe bereik je het gewenste effect?
De tijd dat we op ons gevoel reclame maakten, ligt ver achter ons. Het ontwikkelen van een commercial is daarvoor te kostbaar. Daarom wil je weten wat je moet doen of laten om met je commercial het juiste effect te bereiken bij jouw doelgroep. Dus moet je begrijpen hoe mensen omgaan met reclame. Hoe werkt hun brein? Wat trekt hun aandacht? Staan zij open voor een boodschap? En heeft die boodschap ook invloed op hun gedrag?
Marketing en reclame kan niet zonder wetenschappelijk inzicht
Hoe het brein reageert op reclame weten wij dankzij de wetenschap. Dat betekent dat het vakgebied marketing niet zonder kennis kan uit de psychologie en neurowetenschap. En dat marketeers hun aanpak, methodiek en campagnes moeten onderbouwen. In de whitepaper krijg je antwoord op drie hoofdvragen:
- Hoe werkt het brein bij reclame?
- Waarom is (pre)testen van reclame belangrijk?
- Welke inzichten geven impliciete methoden?
Whitepaper Inzicht in hoe het brein werkt bij reclame
De whitepaper ‘Inzicht in hoe het brein werkt bij reclame’ is een gezamenlijk product van MarketResponse, Ster en Bloakes: drie partijen die elkaar al jaren versterken op het gebied van reclame, marketing en marktonderzoek.
- Ster verzorgt de tv-, radio- en online reclame bij de publieke omroep.
- MarketResponse doet marktonderzoek naar wat klanten en burgers beweegt.
- Bloakes doet marketingonderzoek vanuit de psychologie en neurowetenschap.
Ook interessant
Ben jij geïnteresseerd in de effectiviteit van reclame en commercials? Lees dan ook wat het innovatieve onderzoeksinstrument AdMeasure betekent voor de trefzekerheid van commercials en hoe MarketResponse met de methodiek Add+Impact test of een boodschap overkomt op de doelgroep en tot de gewenste actie leidt.