Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten
Voorgestelde trefwoorden
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde cases
Gerelateerde downloads
Alle resultaten

We zijn al voorbij de digitale transformatie. Luister de podcast

13-07-2023

Hoe AI het spel rondom CX Insights gaat veranderen

ChatGPT heeft de toepassing van Artificial Intelligence (AI) in razend tempo gedemocratiseerd. In nauwelijks een half jaar sinds de introductie van de slimme chatbot, is AI voor miljoenen Nederlanders een vertrouwde technologie geworden voor dagelijks gebruik. En daarmee staan we nog maar aan het begin van de ontwikkelingen en toepassingen van AI, zegt Theo van der Steen, Chief Data Officer van MarketResponse. “We zijn de fase van de digitale transformatie voorbij. AI neemt ons mee naar een wereld van digitale conversatie en interactie. Die brengt nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee, zeker voor Customer Insights.”

Het gaat hard met AI. Dat komt enerzijds omdat de grote tech-bedrijven, zoals Google, Meta en Microsoft zich er volop op storten. Anderzijds omdat een toepassing als ChatGPT gratis, makkelijk toegankelijk en heel praktisch is. “Dat laatste zorgt ervoor dat het wereldwijde gebruik explosief is toegenomen en er dus elke seconde enorme hoeveelheden kennis worden toegevoegd aan de online AI-tool. Die wordt zo heel snel steeds slimmer en veelzijdiger”, vertelt Theo, in gesprek met Jos Frijters, CMO van MarketResponse.

Veel kansen voor waardevolle AI-toepassingen

Theo: “We bevinden ons al niet meer in de fase van digitale transformatie maar in een zich soms angstaanjagend snel ontwikkelde wereld van digitale conversatie en interactie. De datajourney, oftewel de route van het verzamelen van data tot en met het toepassen ervan, is een essentieel fundament voor Customer Insights.” Juist in hun vakgebied – Customer Experience (CX) en data insights – zien Theo en Jos veel kansen voor waardevolle AI-toepassingen. Jos: “In heel praktische zin: het verzamelen en verwerken van ruwe data kostten voorheen maanden. Nu is alle ruwe data binnen een week beschikbaar. Klanten hebben vervolgens binnen één maand gedetailleerde en volledig uitgewerkte Customer Insights in handen. MarketResponse loopt echt voorop in de toepassing van AI-gedreven CX-automatisering. Customer Insights dankzij AI ook betrouwbaarder, omdat geaggregeerde data wordt gecontroleerd met behulp van speciale algoritmes. We maken nu ook al gebruik van AI om gezichtsexpressies en emoties te herkennen en te begrijpen. Dit voegt waardevolle nieuwe dimensies toe aan de beschikbare data.”

Bewaak de menselijke maat

Er zit ook een keerzijde aan AI, erkent Theo. “Het gemak en de snelheid waarmee levensechte maar fake foto’s en video’s worden gegenereerd, vragen om waakzaamheid. Het is absoluut noodzakelijk om deze supersnelle technologische ontwikkeling in goede banen te leiden en duidelijke afspraken met elkaar te maken en de menselijke maat te bewaken. Maar AI is natuurlijk niet te stoppen en dat moeten we ook niet willen.” Van het gesprek van Jos Frijters en Theo van der Steen is een podcast gemaakt. Daarin gaan ze dieper in op hoe AI impact heeft – en nog veel meer zal krijgen – op de Customer Experience en de klantinteractie en klantbeleving kan versterken. Je kunt de podcast hieronder beluisteren.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur- en marketingdoeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kunt je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe je contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als pagina-navigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.