Zes nieuwkomers in de top-10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
Voor het eerst een telecombedrijf bij de tien klantvriendelijkste bedrijven
Leusden, 7 maart 2016 – De nominaties voor de negende editie van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland zijn bekend. Voor het eerst is onder de genomineerden ook een telecombedrijf. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het CustomerFirst Gala in Utrecht op 21 april aanstaande.
De genomineerden zijn, in alfabetische volgorde ANWB, Coolblue, EMTÉ Supermarkten, Gall & Gall, ICI Paris, Jan Linders, KLM, Landal GreenParks, Rituals en Simyo. Zes van hen zijn nieuwkomers: Coolblue, ICI Paris, Jan Linders, KLM, Rituals en Simyo.
Energiebedrijven en telecommers scoren structureel slecht op klantvriendelijkheid
De opvallendste verschijning in de lijst is Simyo. Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij MarketResponse en projectmanager van het Klantvriendelijkste Bedrijf: “Energiebedrijven en telecommers scoren al jaren lager dan alle overige branches op het gebied van klantvriendelijkheid. Ze zijn dan ook nooit eerder vertegenwoordigd in de top-10. Het feit dat Simyo zich dit jaar als eerste telecommer ooit bij de tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland voegt, is dan ook een knappe prestatie.”
Bedrijven snel uit de gratie
De winnaar van 2014, ANWB, is het enige bedrijf dat vorig jaar ook in de top-10 stond. Oud-winnaar Landal Greenparks is ook een constante factor in de top-10, maar haalde in 2014 de nominatiegrens niet. Ook EMTÉ en Gall & Gall waren al eens eerder genomineerd. Piksen: “De wisseling van de wacht is groot, maar niet onverklaarbaar. Doen wat je altijd deed is niet meer genoeg, je moet continu vernieuwen. Er staat binnen no-time een ander klaar om jouw plek in te nemen. Kijk naar Coolblue, dit jaar ook voor het eerst genomineerd. Zij zijn een relatief nieuwe speler, maar daar zit de klant in het DNA. We zagen dat zij de afgelopen jaren al hoog scoorden, maar nog te klein waren om de ondergrens te halen. Nu ze groter worden en landelijk adverteren hebben ze hun plek in de top-10 opgeëist.”
Klantvriendelijkheid bedrijven stijgt al jaren
Klantgerichtheid staat bij veel bedrijven hoog op de agenda en dat is te merken aan de hogere scores. Piksen: “De scores van de tien genomineerden liggen hoger dan vorig jaar en de verschillen zijn klein. Scoor je een tiende lager dan vorig jaar, kan je zomaar twintig plekken zakken.”
Bedrijven doen niet moeilijk
De nominaties zijn gebaseerd op de zes Gouden Regels van klantvriendelijkheid: beschikbaarheid, beloftes nakomen, niet onnodig lastigvallen, niet moeilijk doen over formaliteiten, fouten toegeven en oplossen en oprechte betrokkenheid bij de klant. Supermarkten worden op vier van deze Gouden Regels het hoogst beoordeeld. Alleen online retailers scoren beter op ‘doen wat je belooft’. Verzekeraars scoren structureel goed op hoge beschikbaarheid. Piksen: “Bedrijven hebben inmiddels geleerd dat ze niet moeilijk moeten doen over formaliteiten. Gemiddeld wordt deze Gouden Regel met een 7,5 het hoogst beoordeeld. De kansen liggen bij oprechte betrokkenheid. Deze regel scoort met een 7,1 gemiddeld het laagst. Er is zelfs maar één organisatie die hoger dan een 8 scoort. Werk aan de winkel dus. Zorg dat je medewerkers plezier hebben in wat ze doen, dat waarderen klanten enorm.”
De winnaar wordt dit jaar voor het eerst bekend gemaakt tijdens het CustomerFirst gala (NCCA awards). Dit gala vindt plaats op 21 april 2016 in TivoliVredenburg in Utrecht.
Over het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland vindt sinds 2007 jaarlijks plaats. Het initiatief van MarketResponse en Beeckestijn Business School is ontstaan naar aanleiding van het boek Kloteklanten van Egbert Jan van Bel. Eerdere edities werden gewonnen door ANWB, Jumbo (2x), Ikea, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam en PLUS. Aan de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland gaat een online onderzoek onder Nederlandse consumenten vooraf. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van MarketResponse. In 2015 zijn er ruim 46.000 waarnemingen opgehaald. Het onderzoek is in 2015 voor het eerst continu uitgevoerd, waardoor er meer waarnemingen zijn opgehaald en meer bedrijven de ondergrens van 100 waarnemingen hebben gehaald.